مشاور اردوغان:

اسرائیل عایدی زیادی از عادی‌سازی روابط با ترکیه دارد

 اسرائیل عایدی زیادی از عادی‌سازی روابط با ترکیه دارد
سه شنبه 2 دی 1399 - 12:04

مشاور ریاست‌جمهوری ترکیه با تایید گفت‌وگوها با رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط، گفت در صورت دریافت چراغ سبز، به زودی سفارتخانه در فلسطین اشغالی را بازگشایی می‌کنند.

العالم - ترکیه

«مسعود حقی جاشین» مشاور رئیس‌جمهور ترکیه در امور خارجی از احتمال وقوع تحولاتی در راستای عادی‌سازی روابط این کشور به رژیم صهیونیستی خبر داد.

جاشین در مصاحبه با شبکه «صدای آمریکا» گفت: «اگر اسرائیل یک قدم جلو بیاید، ترکیه می‌تواند دو قدم جلو برود. اگر چراغ سبزی ببینیم، ترکیه دوباره سفارتخانه را بازگشایی کرده و سفیر ما باز می‌گردد. شاید در ماه مارس بتوانیم روابط دیپلماتیک را به صورت کامل احیا کنیم».

وی ریاست‌جمهوری احتمالی «جو بایدن» در آمریکا را تسریع‌کننده بهبود روابط بین آنکارا و تل‌آویو دانسته و توضیح داد: «برقراری صلح و امنیت برای اسرائیل و ترکیه بسیار مهم است. بعد از ماجرای ماوی مرمره، ما نمی‌خواهیم دوباره چنین حادثه‌ای با اسرائیل پیش بیاید... چشم‌اندازهای جدیدی با [دولت] بایدن وجود دارد، خیلی چیزها ممکن است تغییر کند».

این مدرس نظامی آکادمی نیروی هوایی و دانشگاه دفاع ملی ترکیه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی چیزهای زیادی برای به‌دست آوردن از طریق عادی‌سازی روابط با آنکارا دارد، افزود: «ترکیه صلاح‌های زیادی از اسرائیل خریداری کرده است. ما می‌توانیم دوباره این را برقرار کنیم. صنایع نظامی ترکیه و اسرائیل می‌توانند باهم پیش بروند».

به نوشته وبگاه صدای آمریکا، جاشین در این باره گفت: «دوماََ، منابع انرژی، آنها (اسرائیل) نفت و گاز کشف کرده‌اند. اسرائیل ۸ میلیون نفر جمعیت دارد. کجا باید این نفت و گاز را بفروشند. بزرگترین بازار آنها ترکیه است و ترکیه هم خط انتقالی خواهد بود که گذرگاه اتصال به بازار اتحادیه اروپا می‌شود».

وی پیشتر نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه «سی‌اِن‌اِن ترک» داشت، در پاسخ به سوالی درباره احتمال سازش ترکیه و رژیم صهیونیستی، ادعا کرده بود: «بله، اسرائیل بالاخره با ایران می‌جنگد و مجبور می‌شود که از ما (ترکیه) کمک بخواهد».

چند روز پیش نیز وبگاه «المانیتور» به نقل از چند منبع مطلع گزارش داده بود ترکیه در راستای اقدامات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و همچنین جهت گرفتن امتیاز از دولت احتمالی بایدن در آمریکا، سفیر جدیدی برای فلسطین اشغالی انتخاب کرده است.

ترکیه و رژیم صهیونیستی از می ۲۰۱۸ - و بعد از اینکه آنکارا به بهانه افزایش حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس اشغالی، سفیر اسرائیل را اخراج کرد - به‌صورت متقابل سفیر نداشتند.

فارس

پربیننده ترین خبرها