آماده باش چین برای مقابله با ویروس جهش یافته انگلستان

آماده باش چین برای مقابله با ویروس جهش یافته انگلستان
چهارشنبه 3 دی 1399 - 09:18

کشور چین به دنبال شیوع نوع جهش یافته کرونا در انگلستان که سرعت سرایت بسیار زیادی در مقایسه با کووید ۱۹ دارد، در آماده باش کامل قرار گرفته و احتمال جلوگیری از ورود مسافر از انگلیس به این کشور قوت گرفته است.

العالم ـ آسیا

رسانه های منطقه شرق آسیا از جمله چین شرایط انگلستان را بحرانی ارزیابی کرده و همزمان از لندن با عنوان «ووهان جدید» نام برده اند شهری در مرکز چین که در ابتدای سال جاری میلادی نخستین موارد شیوع کرونا از آنجا گزارش شد.

رسانه های چین هنوز صراحتا درباره برنامه های دولت برای مهار این نوع ویروس جهش یافته گزارشی منتشر نکرده اند اما شبکه خبری آسیا تایمز از هنگ کنگ می نویسد که چین در آماده باش کامل است و ممکن است بزودی از ورود هر مسافری اعم از خارجی و چینی از انگلستان به چین جلوگیری کند.

روزنامه «یانگ تسه دیلی» از شهر ووهان چین نوشته است: شیوع نوع تازه ویروس جهش یافته در انگلیس می تواند شواهد جدیدی باشد مبنی بر این که کرونا می تواند «نسخه های مختلف و ریشه های متعدد» داشته باشد ویروسی که «یک سال پیش در ووهان و اکنون در لندن پیدا شده است».

این گزارش حاکی است: شهروندان ووهان اکنون از لندن به عنوان «وهان جدید» یاد می کنند همچنین گفته می شود که ووهان از کنسولگری لندن در این شهر خواسته است تا هر نوع جابجایی کارکنان خود را به حالت تعلیق درآورد و از دیپلمات های انگلیسی بخواهد سفرهای خود را به تعویق بیندازند.

شهر ووهان در مرکز چین که اولین مکان شیوع ویروس کرونا بود بین ماه های فوریه تا آوریل امسال / بهمن ۱۳۹۸ تا فروردین ۱۳۹۹/ معادل ۷۶ روز در حصر کامل بود، اما از ماه می تاکنون هیچ موردی از کرونا به صورت محلی در آن گزارش نشده است.

گزارش های رسانه ای از این شهر نشان می دهد که مردم بدون داشتن ماسک در مهمانی ها و گردهمایی ها شرکت می کنند و فاصله گذاری اجتماعی محسوسی نیز وجود ندارد و زندگی کاملا به حال عادی بازگشته است.

شبکه خبری «ویچت» در چین گزارش کرده است، شرایط احتمالا بسرعت تغییر خواهد کرد شهرهای مختلف چین درحال برنامه ریزی برای مقابله با این ویروس جهش یافته هستند در شهر پکن درخواست ها برای جلوگیری از ورود هر مسافر خارجی اعم از اتباع چینی و دانشجویان این کشور از انگلستان مطرح شده است.

«فونگ زی جیان» معاون مرکز ملی کنترل و پیشگیری از بیماری ها در پکن به تلویزیون مرکزی چین گفت که هیچ مورد مرتبطی در چین مشاهده نشده است، اما افزود که اقدامات برای جلوگیری از "ویروس فوق کرونایی" در فرودگاه ها و ایستگاه های بازرسی مرزی تقویت می شود.

او تصریح کرد که بررسی ها در جریان است نمونه های ویروس جمع آوری شده است از طرف دیگر نمونه های محلی و مسافران وارداتی آزمایش شده اند اما هنوز موردی از ویروس جهش یافته انگلیس مشاهده نشده است.

این مقام چینی تاکید کرد که این مرکز در چین هنوز نمی تواند داده های اولیه انگلیس را مبنی بر اینکه احتمال دارد نوع جدید ویروس تا ۷۰ درصد سرعت انتقال و سرایت بیشتری داشته باشد، رد یا تایید کند.

مقام بهداشتی ملی چین گفت: این داده ها، تا آنجا که ما می دانیم بر اساس مدل ها و پیش بینی های ریاضی هستند اما آنها دیدگاهی را ارائه می دهند مبنی بر اینکه کووید ۱۹ می تواند افراد بیشتری را مبتلا کند و هنوز در حال تکامل است.

به گزارش ایرنا، در چین شماری از مراکز واکسن سازی بسرعت در حال تولید دوزهای بیشتری از واکسن هستند. آزمایش های مرحله سوم انسانی در خارج از کشور نیز که بیشتر در آسیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی انجام شده است رو به اتمام است اما تاثیر آنها بر نوع جدید کرونا در انگلستان کماکان مشخص نیست.

بر اساس برنامه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در چین طرحی برای تزریق واکسن به حدود ۵۰ میلیون خدمه پزشکی، پلیس و افسران بخش مهاجرت، کارکنان فرودگاه ها و سایر نیروهای در معرض خطر بیشتر برای تعطیلات سال نو چین که در بهمن ماه شروع می شود، تهیه شده است.

گزارش شده است که ۱۰۰ میلیون دوز، از دو تا سه نوع واکسن ضعیف شده ساخت شرکت های داروسازی «سینو فارم» و «سینوواک» آماده است و کار واکسینه کردن دسته جمعی در چین اواسط نخستین ماه سال جدید میلادی (ژانویه) آغاز می شود.

پربیننده ترین خبرها