لاف‌زنی ترامپ علیه ایران در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی

لاف‌زنی ترامپ علیه ایران در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
جمعه 5 دی 1399 - 12:36

کارشناسان سیاسی تأکید دارند، ایران با علم به شرایط فعلی و این موضوع که دونالد ترامپ در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش به دنبال بهانه‌ای برای آغاز جنگ علیه جمهوری اسلامی است، صبر استراتژیک بیشتری پیشه کرده است.

العالم- نظرکده

کارشناسان از رهبران جهان می‌خواهند ترامپِ ناکام را که به دنبال بحران‌سازی در منطقه است، مهار کنند. همچنانکه ایران بارها گفته است اگر ترامپ بخواهد جنگی را آغاز کند پایان جنگ دیگر به دست او نیست و ایران از راه‌ها و ابزارهای متفاوتی برای دفاع از خود استفاده می‌کند به‌ویژه اینکه منطقه معادلات پیچیده‌ای دارد. از سوی دیگر، ایران تلاش می‌کند مانع از آن شود که منطقه به حیات خلوتی برای آمریکا تبدیل شود؛ چرا که جنگ تمامی کشورهای منطقه را می‌بلعد.

به گفته کارشناسان، دو دلیل اساسی پشت اتهام‌زنی ترامپ علیه ایران مبنی بر دست داشتن این کشور در حمله راکتی به سفارتخانه آمریکا در بغداد وجود دارد: نخست ماهیت شخصیت ترامپ که "هزار چهره" است و دوم تلاش وی برای سرپوش گذاشتن به شکست‌های داخلی و خارجی‌اش.

کارشناسان خاطرنشان کردند، ترامپ مجدانه تلاش کرده که با هر ابزار و راهکاری آینده دموکرات‌ها را مبهم کند و مانع از آن شود که این حزب در آینده جایگاه و یا دستاوردی سیاسی داشته باشد که از جمله می‌توان به خروج خودسرانه وی از توافق‌های بین‌المللی مانند توافق هسته‌ای با ایران و توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد.

آنها با اشاره به شخصیت دمدمی‌ مزاجی ترامپ، خاطرنشان کردند اسرائیلی‌ها ترامپ را تشویق می‌کنند که آمریکا را وارد جنگ با ایران کنند تا هرگونه شانس "جو بایدن" برای احیای توافق هسته‌ای را از بین ببرد. لذا، اسرائیلی‌ها دست به جنایت ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران زدند تا منطقه‌ را آبستن تحولات و درگیری‌های نظامی کنند و الان نیز از با کمک ترامپ، در مسیر بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای سنگ‌اندازی می‌کنند.

کارشناسان تأکید دارند، که ترامپ یک جنایتکار است و او هیچ ابایی ندارد که جنایت‌هایش را علنی کند.

آنها افزودند، اتهام‌زنی‌ها و تهدیدهای ترامپ علیه ایران بهانه‌ای برای جنگ‌افروزی است. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و اذناب منطقه‌ای‌شان در تلاش هستند تمامی مخالفان علیه طرح‌های صهیو- آمریکایی و نیز ایران و محور مقاومت را به چالش بکشند و آنها را به جنگی ویرانگر سوق دهند.

آنها تهدیدهای ترامپ را جنگ روانی می‌دانند؛ چرا که ترامپ و اسرائیلی‌ها می‌دانند که محور مقاومت پیروز هر جنگی می‌شود و اگر آمریکا، ایران را در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی تهدید به جنگ می‌کند، در واقع صرفا برای نمایش قدرت است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها