انفجار نشویل| آیا ترامپ تصمیم به آتش زدن آمریکا گرفته است؟

انفجار نشویل| آیا ترامپ تصمیم به آتش زدن آمریکا گرفته است؟
شنبه 6 دی 1399 - 11:34

انفجاری که دیروز در ایالت تنسی آمریکا روی داد و پلیس آن را تعمدی دانست، نشان می دهد که ظاهرا هشدارهای "توماس فردمن" روزنامه نگار آمریکایی درجریان مناظره های انتخاباتی میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن رقیب دموکرات وی به جا بوده است.

العالم - تحلیل روز

فردمن هشدار داده بود که "دموکراسی" در آمریکا با خطری فجیع تر از وضعیت آمریکا در زمان جنگ داخلی و حمله هوایی غافلگیر کننده ژاپن به پایگاه نظامی آمریکا در بندر "پرل هاربر" در سال 1941 وحتی از بحران موشک های کوبا در سال 1962 فجیع تر است.

علت اصلی که باعث شد فردمن در آن وقت چنین هشدارهایی را بدهد، این بود که ترامپ به شکل های مختلف نشان داد که یا وی بار دیگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب خواهد شد و یا اینکه با ادعای باطل بودن رای گیری پستی، رای گیری را غیرقانونی اعلام خواهد کرد و تلاش خواهد کرد که اوضاع را برهم زند. این درحالی است که رای گیری پستی، روشی قدیمی است که از مدت های مدید در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از آن استفاده می شود و ترامپ هم خود با این شیوه رای گیری به روی کار آمد.

انفجار دیروز خودروی بمب گذاری شده در شهر نشویل در ایالت تنسی آمریکا و گزارش هایی درباره احتمال وجود دیگر خودروهای مشکوک به بمب گذاری در این شهر و اظهارات آرون مکابی سخنگوی پلیس این شهر درباره نظر پلیس به عمدی بودن این انفجار نشان می دهد که برخی طرف ها تلاش می کنند که بهانه هایی را به دست ترامپ رئیس جمهوری شکست خورده بدهند تا وی وضعیت حالت فوق العاده اعلام کند (مساله ای که در نشستی با حضور ترامپ و ژنرال مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی امریکا با هدف شوریدن برنتایج انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی شد).

"آندرو مکابی" معاون رئیس سابق دفتر تحقیقات فدرال آمریکا در گفتگو با شبکه آمریکایی "سی.ان.ان" گفت : این انفجار، ناشی از بمبی بزرگ بوده است و درباره انفجاری با این حجم وشدت، به عنوان یک کار تروریستی احتمالی تحقیق می شود.

وی تاکید کرد: پلیس، هدف احتمالی این انفجار بوده است ، چرا که خودرو زمانی منفجر شده که پلیس درحال درخواست مدارک از راننده خودروی مشکوک بوده است.

آشکار است این انفجار که خسارت های مالی سنگین برجای گذاشت و به زخمی شدن عده ی زیاد منجر شد، باعث تشدید حالت ترس و وحشت آمریکایی ها از متوسل شدن گروه های راستگرای افراطی حامی ترامپ به خشونت شد.

به ویژه پس از اینکه ترامپ آن ها را به خیابان ها دعوت کرد تا پیروزی را که مدعی است دموکرات ها از وی به سرقت برده اند، باز گردانند.

مجله آمریکایی " فارن افرز" از این واقعیت پرده برداشت و نوشت که ترامپ طی چهار سالی که در کاخ سفید بود، بیش از هر رئیس جمهوری دیگر ، با گروه هایی که نژاد سفید راست گرایی افراطی - به ویژه گروه های مسلح وابسته به آنان– را نژاد برتر می دانند، به طور آشکارا اعلام همبستگی کرد.

دولت ترامپ همچنین آژانس های اجرای قانون را برای کاهش خطر ناشی از تهدید این گروه های راست گرا تحت فشار قرار داد و این مساله باعث شد که خشونت غیردولتی به عرصه سیاسی نفوذ پیدا کند.

معروف ترین گروه های راستگرای نژادپرست مسلح مانند گروه " پراود بویز" ، "جنبش بوگالو" ، "کوکلوس کلان" و نئونازی ها و دیگر گروه ها، بر این باورند که ترامپ با آن ها در دیدگاه نژادپرستانه دولت و مردم آمریکا هم عقیده و نظر است.

از این رو، آن ها ترامپ را سخنگو و ناجی خود می دانند و او را مسئول دفاع از خود در برابر همه کسانی می دانند که خواهان براندازی وی هستند، و صرف نظر از نتایج انتخابات، تلاش می کنند تا حتی اگر شده با توسل به زور ، ترامپ را در کاخ سفید نگاه دارند.

روابط میان ترامپ و گروه های نژادپرست مسلح، به طور آشکاری ، پس از عمل کردن این گروه ها به دستورات ترامپ برملا شد.

پس از تدابیری که حاکم دموکرات ایالت میشیگان برای بستن ایالت به خاطر کرونا اتخاذ کرد، ترامپ از عناصر مسلح افراطی خواست که ایالت " میشیگان" را آزاد کنند.

بلافاصله، گروه هایی از این شبه نظامیان درحالیکه سلاح به دست داشتند، به خیابان های شهر لانسنگ مرکز این ایالت ریختند و پس از چند روز، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، از تلاش برای ربودن حاکم این ایالت و براندازی دولت این ایالت خبر داد و 13 نفر به اتهام توطئه چینی برای ربودن این حاکم و حمله به ساختمان پارلمان این ایالت و افراد پلیس در آن ، بازداشت شدند.

انفجار دیروز در نشویل نیز تحت تاثیر نطق ترامپ خطاب به گروه های نژادپرست مسلح روی داد - گروه هایی که اوضاع امریکا را به سمت ناآرامی سوق دادند - تا بر شکست "سمبل خود" سرپوش بگذارند، ترامپی که زمینه را برای حضور این چنین قابل توجه آنان در صحنه امریکا فراهم کرد.

به اعتقاد بسیاری از ناظران، از بین بردن شرایط به وجود آمده ، بسیار سخت است. چرا که ترامپ آنگونه که از شواهد بر می آید، به دنبال به آتش کشیدن آمریکاست.

سعید محمد

پربیننده ترین خبرها