موج جدید بازداشت ها و سرکوب شهروندان مصری در آستانه سالگرد انقلاب ۲۰۱۱

موج جدید بازداشت ها و سرکوب شهروندان مصری در آستانه سالگرد انقلاب ۲۰۱۱
شنبه 6 دی 1399 - 21:30

سخنگوی گروه اخوان المسلمین در مصر اعلام کرد، در آستانه سالگرد انقلاب ژانویه ۲۰۱۱، مقام‌های مصری موج جدید بازداشت‌ها و سرکوب شهروندان این کشور را آغاز کردند.

العالم ـ مصر

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «طلعت فهمی» بیان کرد: بازداشت‌های خودسرانه در بسیاری از استان‌های مصر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه موج بازداشت‌ها شامل شماری از شهروندان بی گناه و تجار مصری می‌شود که به اتهام‌های دروغین بازداشت شدند، گفت: مقام‌های مصری برای توجیه بازداشت‌ها، آنها را متهم به عضویت در گروه اخوان المسلمین کردند.

سخنگوی اخوان المسلمین در مصر ضمن درخواست توقف بازداشت‌ها، از سازمان‌ها و نهادهای بین المللی خواست بر نظام حاکم در مصر فشار بیاورند تا افراد دستگیر شده را آزاد کنند.

۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (۵ بهمن ۱۳۸۹) سلسله اعتراضات و تظاهرات‌ها در کشور مصر آغاز شد که در نهایت منجر به استعفای حسنی مبارک رییس جمهوری پیشین این کشور در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ (۲۲ بهمن ۱۳۸۹) شد. این انقلاب با الهام از انقلاب تونس صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، به دنبال انقلاب ژانویه مصر، مردم این کشور ژوئن ۲۰۱۲ در نخستین انتخابات ریاست جمهوری پس از حسنی مبارک شرکت و محمد مرسی رییس جمهوری فقید این کشور را انتخاب کردند؛ اما مرسی جولای ۲۰۱۳ در پی کودتای ارتش این کشور به رهبری عبدالفتاح السیسی از ریاست جمهوری برکنار و راهی زندان شد.

ارتش مصر در ماه آگوست ۲۰۱۳ تظاهرات هواداران محمد مرسی را در میدان رابعه و النهضه سرکوب کردند که بر اثر آن تعداد زیادی کشته شدند.

فشارهای دولت عبدالفتاح السیسی پس از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ (۹ تیر ۹۲) بر اخوان و سرکوب گسترده هواداران این حزب در تحصن‌های پس از ۳۰ ژوئن توسط نیروهای امنیتی و نظامی به ویژه در میدان رابعه عدویه، باعث خروج بسیاری از اعضای اخوان به خارج از مصر شد.

پربیننده ترین خبرها