تلاش سعودی‌ها برای دلجویی از پاکستان

تلاش سعودی‌ها برای دلجویی از پاکستان
سه شنبه 9 دی 1399 - 13:34

سردی در مناسبات اسلام‌آباد با متحدان عرب خود موضوعی است که طی ماه‌های اخیر در محافل سیاسی و رسانه‌ای پاکستان ادامه دارد و مخالفت این کشور با طرح سازش با اسرائیل نیز خلاء موجود در روابط با عربستان و امارات را برجسته کرد؛ اما به نظر می‌رسد طرف سعودی درصدد دلجویی از پاکستانی‌ها است.

العالم - عربستان سعودی

عمق اختلافات پاکستان با برخی کشورهای عربی از جمله ریاض و ابوظبی از اواسط سال جاری میلادی آشکار شد، زمانی که پیام صریح اسلام‌آباد مبنی بر گلایه از عدم همراهی آن‌ها در بحث مواضع منطقه‌ای پاکستان و اختلافات این کشور با هند در شبه قاره و وضعیت کشمیر، به سران کشورهای عرب متحد مخابره شد.

واکنش متقابل اما بی‌سر و صدای عربستان و امارات مبنی بر پس گرفتن وام‌هایی که قرار بود در بلندمدت بازپرداخت شود، بلاتکلیفی طرح‌های به اصطلاح بزرگ انرژی با پاکستان، تشدید مشکلات اتباع پاکستانی در عربستان و حتی توقف صدور روادید برای اتباع پاکستانی جویای کار از سوی امارات، نیز طی چند ماه اخیر مشاهده شد.

محافل رسانه‌ای در پاکستان از تلاش سفیران سعودی و اماراتی در اسلام‌آباد برای تنش زدایی و دیدار با مقامات سیاسی، نظامی و اقتصادی برای تاکید بر اهمیت به اصطلاح روابط نزدیک پاکستان با متحدان عرب خبر می‌دهند.

براساس گزارش روز سه شنبه منابع خبری پاکستان، دولت سعودی نیز درصدد دلجویی از اسلام‌آباد برآمده و گفته می‌شود که به اصطلاح یک هیات بلندپایه به ریاست «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه این کشور ماه آینده میلادی (ژانویه ۲۰۲۱) راهی پاکستان خواهد شد.

منابع آگاه در پاکستان اعلام کردند: رایزنی درباره روابط دوجانبه، اوضاع منطقه، تحولات خاورمیانه و بررسی ظرفیت‌های همکاری در بخش اقتصادی و انرژی در دستور کار سفر آتی هیات سعودی قرار دارد.

«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی سعودی نیز همراه فیصل بن فرحان به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد تا موضوع تاسیس پالایشگاه نفت در پاکستان را دوباره مطرح کند، طرحی که در جریان سفر دو سال پیش ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد ارائه شد اما تنها در حد بیانیه باقی ماند.

وزیر خارجه سعودی قرار است با عارف علوی رئیس جمهوری، عمران‌خان نخست وزیر و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان دیدار کند.

قریشی وزیر امور خارجه پاکستان که اخیرا سفر رسمی به ابوظبی داشت، با اشاره به دستور کار این بازدید و دیدار با مقامات اماراتی، گفت: اسلام‌آباد مواضع خود علیه به رسمیت شناختن رژیم اسرئیل را به حاکمان ابوظبی ابلاغ کرد.

برخی گزارش‌ها حکایت از تغییر نگرش ریاض و ابوظبی به اسلام‌آباد به دلیل مواضع ضدصهیونیستی پاکستان دارد، طوری که سفر اخیر وزیر امور خارجه پاکستان به امارات متحده عربی نیز زیر سایه سنگین سازش ابوظبی با تل‌آویو و ماجرای جنجالی توقف صدور روادید امارات برای پاکستانی‌ها صورت گرفت.

برخی تحلیل‌ها در پاکستان درباره وضعیت روابط این کشور با متحدان عرب، حکایت از عمق اختلافات میان آنان به ویژه از زمان حرکت جنجالی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل دارد. گفته می‌شود، عربستان سعودی در اقدامی غیرمنتظره وام‌هایی که قرار بود طی چند سال آینده به صورت بلندمدت از پاکستان پس بگیرد را اکنون از این کشور خواسته و دولت عمران‌خان نیز قسط اول به ارزش یک میلیارد دلار را اخیرا با کمک چین پرداخت و قسط دوم را نیز تا چند ماه آینده پس خواهد داد.

هرچند اسلام‌آباد و ریاض موضع خاصی درخصوص بازپرداخت قبل از موعد وام دولت سعودی از خود نشان نداده‌اند، اما کارشناسان پاکستانی مخالفت این کشور با طرح سازش و قرار گرفتن دولت عمران‌خان در کنار سایر قدرت‌های منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران را دلیل سرد شدن روابط پاکستان با متحدان عرب می‌دانند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها