الهذلول هیچ دردی از بن سلمان دوا نخواهد کرد

الهذلول هیچ دردی از بن سلمان دوا نخواهد کرد
سه شنبه 9 دی 1399 - 14:27

می گویند محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان با تخفیف حکم لجین الهذلول، فعال سعودی و جلب نظر حامیان حقوق بشر، سعی کرده است فشارهای آمریکا و محافل بین المللی و سازمان های حقوق بشر بر عربستان – که پس از رسوایی اره و ترور خاشقچی گریبانگیر این کشور شده است – را اندکی کاهش دهد.

العالم - در گوشی

به گفته روزنامه "وال استریت ژونال"، مشاوران حقوقی پادشاه عربستان فاش کردند که بن سلمان می کوشد تا فشارهای آمریکا بر ریاض را کاهش دهد، از این رو دستور داده است که حکم زندان طولانی مدت برای لجین الهذلول – حدودا 6 سال – آنهم با سلام صلوات صادر شود. طبق این حکم و ادعای رسانه ها لجین تا سه ماه دیگر آزاد می شود.

از جمله اتهاماتی که حکومت عربستان به الهذلول وارد کرده است عبارتند از دست داشتن در فعالیت های مجرمانه با هدف بر هم زدن نظم عمومی، همکاری با افراد و گروه ها و سازمان هایی که در قانون مبارزه با جرایم تروریستی و حمایت مالی از تروریسم، متهم شناخته شده اند. این اتهامات اگر به هر شهروند سعودی دیگر وارد می شدند، مستوجب حکم اعدام با شمشیر بودند. اما در اینجا بن سلمان بنا به دلایل معروف، تصمیم گرفت حکم را اندکی کاهش دهد.

بن سلمان.. در باغ سبز یا آب در هاون کوبیدن

در حالی که بن سلمان معروف به "ارباب اره" پس از تک تکه کردن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، اکنون می کوشد چهره خود را ترمیم کند و خود را با لودگی به جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا نزدیک کند. لذا می کوشد با دست و دل بازی و ولخرجی میلیاردی او را متقاعد کند که پرونده خاشقچی را برای همیشه ببندد یا حداقل مدتی از آن چشم پوشی کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن همین حکم تلطیف شده درباره الهذلول – که از دید بن سلمان لطف محض است – را ظالمانه و نگران کننده دانسته است.

سالیوان در توییتی، این حکم را در حق شهروندی که صرفا از حقوق عمومی خود استفاده کرده است، ظالمانه و نگران کننده دانسته است. وی در این توییت تصری کرده است: همان طور که گفتیم دولت بایدن با هر نوع نقض حقوق بشر هر جا که اتفاق بیفتد، برخورد می کند.

نگرانی ترامپ و مواضع سازمان ملل

مواضع دولت فعلی که روزهای واپسین خود را پشت سر می گذارد درباره حکم الهذلول تفاوت چندانی با توییت مشاور بایدن ندارد؛ کلی براون، سخنگوی وزارت خارجه ترامپ گفته است که ایالات متحده نگران گزارش هایی است که درباره حکم الهذلول دریافت می شوند. وی بر اهمیت آزادی بیان و فعالیت مسالمت آمیز در عربستان تأکید کرده و آن را ضامن تضمین حقوق زنان دانسته و تصریح کرده است: "امیدواریم که وی در سال 2021 خیلی زود آزاد شود."

سازمان ملل هم دیروز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی درباره حکم زندان الهذلول از مقامات آل سعود خواسته است او را هر چه سریعتر آزاد کنند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل با صدرو بیانیه ای تأکید کرده است که صدور حکم 5 سال و 8 ماه زندان برای لجین الهذلول را محکوم و اعلام می کند که وی دو سال و نیم به طور ظالمانه و بی دلیل زندانی بوده و این امر به شدت مایه نگرانی است.

سازمان حقوق بشر القسط هم تبدیل محاکمه الهذلول را گواهی دیگر بر عدم استقلال دستگاه قضایی عربستان و سیاست زده بودن آن دانسته است.

دستگاه قضایی وابسته

روشن است که چنین لطف و مهربانی بن سلمانی هیچ یک از دیگر زندانیان سیاسی و اندیشمندان را در بر نگرفت و بسیاری از آنها سر از تنشان جدا شد. آنها به هدف زهر چشم گرفتن از مردم و قدرتنمایی آل سعود قربانی شدند.

از این گذشته تمام هیاهوی سازمان ملل و سازمان حقوق بشر بین المللی برای آزادی لجین اشک تمساحی بیش نیست. همه می دانند که هزاران زندانی اندیشه در زندان های وحشتناک عربستان گرفتار هستند. کافی است بدانیم آل سعود ده ها شهروند را فقط به خاطر یک توییت در انتقاد از اوضاع کشور بازداشت کرده اند. به گفته اکانت "زندانیان اندیشه" – ویژه مسائل زندانیان سعودی – در اواسط ژوئن گذشته بسیاری از زندانیان سالهاست که به زندان افتاده اند.

آیا امیدی به آزادی زندانیان اندیشه هست؟

با قدرت از همه زندانیان اندیشه و سیاسی در عربستان از جمله لجین الهذلول که مدتهاست در زندان آل سعود و در چنگال جلادان بن سلمان – که به هیچ کس حتی خانواده خود رحم نمی کنند- حمایت می کنیم. الهذلول به دلیل زندان بلندمدت و اعتصاب غذای دو هفته ای به شدت ضعیف شده و به گفته روزنامه آمریکایی بدنش می لرزد. اما آیا هیچ امیدی به آزادی این زندانیان از چنگال دیکتاتور خودسر وجود دارد؟!

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها