تحلیل روزنامه روسی گازیتا درباره کاهش ارزش جهانی دلار/ تشریح دلایل و ریشه های کاهش ارزش دلار

 تحلیل روزنامه روسی گازیتا درباره کاهش ارزش جهانی دلار/ تشریح دلایل و ریشه های کاهش ارزش دلار
چهارشنبه 10 دی 1399 - 12:02

بنابر تحلیل روزنامه روسی گازیتا، بیشتر کارشناسان اقتصادی روس با پیش بینی کم ارزش شدن ارز ملی آمریکا تاکید دارند که ساخت واکسن کووید-۱۹ مهمترین دلیل از دست رفتن نقش دلار به عنوان ارز مطمئن خواهد بود.

العالم ـ اروپا

کارشناسان روس پیشنهاد وزارت دارایی آمریکا برای انعطاف پذیر کردن سیاست پولی، کمبود شدید بودجه در آمریکا برای جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین پایان یافتن رهبری ژئوپولتیک آمریکا را از دیگر دلایل کاهش ارزش دلار در سال ۲۰۲۱میلادی عنوان کردند.

براساس این تحلیل که در روزنامه روسی گازیتا منتشر شده است، تولید واکسن کووید -۱۹ مهمترین دلیل از دست رفتن ارزش دلار آمریکا خواهد بود.

در این تحلیل آمده است علاوه بر این ایالات متحده مدتهاست کسری بودجه و حساب جاری را با واردات سرمایه از خارج تامین می کند ازاین رو برای جذب فاینانس خارجی لازم است با ارزان شدن دلار بر جذابیت دارایی های آمریکایی افزوده شود.

همچنین بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پایان رهبری ژئوپلیتیک ایالات متحده باعث سقوط دلار خواهد شد. همزمان، رئیس جمهوری منتخب آمریکا جو بایدن می تواند با اعلام تعهد خود به روابط چندجانبه، وضعیت را اصلاح کند.

البته گفته شده است یوان چین برای جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی راهی طولانی را در پیش دارد.

روبل روسیه با شیوع کرونا در ماههای اخیر پایین‌ترین سطح ارزش خود را تجربه می‌کند، و روسها امیدوارند در سال اینده میلادی و با ساخت واکسن و تحولات بین المللی وضعیت برعکس شود و ارزش دلار در مقابل رویل تغییر کند.

هر دلار هم اکنون تقریبا ۸۰ و هر یورو ۹۱ روبل معامله می شود.

یکی دیگر از عوامل سقوط ارزش روبل اعمال بسته های تحریمی آمریکا علیه روسیه طی سالهای گذشته اعلام شده است.

تاکید کشورهای روسیه، چین و ایران و کشورهای عضو شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای استفاده از ارزهای ملی این امیدواری را بوجود اورده است که دلار به تدریج اهمیت خود را در بازارهای منظقه ای و بین المللی از دست داده و پول ملی این کشورها به جایگاه اصلی خود در اقتصاد جهانی خواهد رسید.

پربیننده ترین خبرها