با رسمی شدن برگزیت، اسکاتلند دوباره ساز جدایی از لندن را کوک کرد

با رسمی شدن برگزیت، اسکاتلند دوباره ساز جدایی از لندن را کوک کرد
جمعه 12 دی 1399 - 14:35

وزیر اول اسکاتلند بعد از جدایی رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، خطاب به این اتحادیه نوشت اسکاتلند به زودی بازخواهد گشت.

العالم - اروپا

بعد از پایان دوره گذار برگزیت و خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، «نیکلا استورجِئون» وزیر اول اسکاتلند پنجشنبه شب در توییتی خطاب به این اتحادیه نوشت: بازخواهیم گشت.

وی در این توییت نوشت: اروپا، اسکاتلند به زودی بازخواهد گشت. چراغ‌ها را روشن نگه دار (به این معنی که روند جدایی از لندن و بازگشت به اتحادیه اروپا به عنوان کشوری مستقل هر چند به آرامی ولی در جریان است).

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پارلمان اسکاتلند هم روز چهارشنبه توافق تجاری پسابرگزیت «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس را رد کرد. اعضای پارلمان اسکاتلند در ادینبورگ با رد رضایت از این توافق، گفتند این توافق باعث آسیب جدی به محیط زیست، اقتصاد و منافع اجتماعی اسکاتلند خواهد شد.

در سال ۲۰۱۶ که همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگزار شد، همه حوزه‌های انتخاباتی در اسکاتلند به ماندن در این اتحادیه رای دادند. اما دو سال قبل‌تر از آن اسکاتلندی‌ها در همه‌پرسی استقلال از لندن، به باقی ماندن در بریتانیا رای داده بودند.

در پی مخالفت مداوم حزب ملی اسکاتلند با طرح برگزیت لندن، درخواست‌ها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند افزایش یافته، همان چیزی که وزیر اول اسکاتلند ماه‌هاست آن را دنبال می‌کند.

در ماه نوامبر او به احتمال استفاده از اقدامات قانونی، در صورت تلاش لندن برای ممانعت از برگزاری همه‌پرسی جدید در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد. اسکاتلند از سال ۱۷۰۷ تحت پادشاهی متحده بریتانیا قرار دارد و در نظرسنجی‌های جدید اغلب مردم این کشور از استقلال حمایت کرده‌اند.

جدایی سیاسی انگلیس از اتحادیه اروپا ۱۱ ماه پیش اتفاق افتاد و از آن زمان بود که دو طرف برای مشخص کردن قواعد پیچیده مربوط به جدایی اقتصادی وارد «دوران انتقالی» شدند.

انگلیس و اتحادیه اروپا دستیابی به توافق تجاری پسابرگزیت را پنجشنبه هفته گذشته اعلام کردند. این توافق بعد از مذاکرات طولانی میان دو طرف حاصل شد.

طبق این توافق، انگلیس از اول ژانویه ۲۰۲۱ (امروز)، شرایط برای برقراری روابط تجاری با اتحادیه اروپا به ارزش ۶۶۰ میلیارد پوند در سال را پذیرفته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها