روزنامه انگلیسی زبان پاکستانی تحلیل کرد؛

ابهام در اهداف تنش زادیی شورای همکاری خلیج فارس با قطر/ هشدار به اعراب در باره امید واهی به مداخله آمریکا و فضا دادن به اسرائیل

ابهام در اهداف تنش زادیی شورای همکاری خلیج فارس با قطر/ هشدار به اعراب در باره امید واهی به مداخله آمریکا و فضا دادن به اسرائیل
چهارشنبه 17 دی 1399 - 12:41

یک روزنامه انگلیسی زبان پاکستانی اهداف تنش زدایی با قطر توسط تحریم کنندگان این کشور را مبهم دانست و هشدار داد: هرگونه دستورالعمل غیر از اصل همبستگی در خلیج فارس نگران کننده بوده و اعراب باید بدانند که امید به مداخله آمریکا و یا فضا دادن به اسرائیل نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت.

العالم ـ آسیا

روزنامه انگلیسی زبان «داون» روز چهارشنبه در سرمقاله خود با عنوان «گردهمایی خصوصی خلیج (فارس)» به اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در العُلا به میزبانی دولت سعودی درباره حل اختلاف اعضای این شورا با قطر اشاره کرد و نوشت: نکته جالب توجه این مراسم استقبال ویژه ولیعهد سعودی از امیر قطر بود، اقدامی که تا همین اواخر غیرقابل تصور بود. زیرا ریاض کارزاری را با حمایت ابوظبی، منامه و قاهره برای منزوی کردن دوحه با طوماری از اتهامات علیه این عضو شورای همکاری خلیج فارس به راه انداخت.

در این سرمقاله با اشاره به تلاش‌های کویت و عمان برای تنش زدایی میان قطر و تحریم کنندگان این کشور و مشارکت داماد دونالد ترامپ در این روند، آمده است: رفع اختلافات یک پیشرفت مثبت است اما پرسش‌های زیادی درباره اهداف اصلی آن باقی می‌ماند.

روزنامه داون خطاب به اعضای شورای همکاری خلیج فارس نوشت: اگر انگیزه، بهبود روابط منطقه‌ای با رعایت اصل همبستگی خلیج فارس است باید از این اقدام استقبال کرد، در غیر این صورت هرگونه گام تازه برای تشکیل اتحاد و جبهه مشترک برای تقابل با جمهوری اسلامی ایران بسیار نگران کننده خواهد بود؛ موضوعی که ریاض و شرکای آن با تحریم قطر از این کشور خواسته بودند تا روابط خود با تهران را به حداقل برساند.

این مقاله می افزاید: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط امارات و بحرین با توجه به دشمنی دیرینه ایران با اسرائیل، نیز مسائل را پیچیده‌تر کرد. درحالی که ایران به صراحت اعلام کرد که هرگونه خطای آمریکا برای حمله به این کشور با پاسخ کوبنده و اقدام متقابل علیه منافع واشنگتن در منطقه همراه خواهد بود، باید گفت که بیشتر کشورهای خلیج فارس میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند.

روزنامه پاکستانی داون هشدار داد که وضعیت خلیج فارس بسیار حساس است. بنابراین هر تلاشی از سوی دولت ترامپ و یا مشتری محلی آن اسرائیل برای مقابله نظامی با ایران نتایج فاجعه باری به همراه خواهد داشت، درحالی که به رغم قدرت نظامی ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران از توانمندی بالا و تاکتیک‌های قوی در جنگ نامتقارن در منطقه برخوردار است.

این روزنامه انگلیسی زبان به اعراب منطقه توصیه کرد: امید به مداخله آمریکا و فضا دادن به اسرائیل در خلیج فارس، هیچ چیزی جز بی‌ثباتی برای منطقه نخواهد داشت.

براساس این گزارش، وزارت امور خارجه پاکستان روز گذشته (سه‌شنبه) در واکنش به تنش زدایی میان دوحه و ریاض و بازگشایی مرزها میان دو کشور، از آن استقبال و ابراز امیدواری کرد که نشست شورای همکاری خلیج فارس در شهر العُلا منجر به افزایش اعتماد و همکاری میان کشورهای عضو شود.

به گزارش ایرنا، عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۹۶) روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می‌کند، اما این ادعا توسط دوحه رد شد. این چهار کشور در این سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بستند.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا عصر دیروز سه‌شنبه به میزبانی عربستان و با حضور مقام‌های شش کشور عضو در شهر «العُلا» در عربستان سعودی برگزار شد.

در جریان این اجلاس توافقنامه مصالحه با قطر امضا شد و این کشورها پایان اختلافات خود با دوحه را اعلام کردند.

پربیننده ترین خبرها