در گفتگو با العالم مطرح شد؛

هدف توافق "العلا" جلوگیری از نفوذ ایران در قطر بود

هدف توافق
چهارشنبه 17 دی 1399 - 14:49

عمر اسماعیل از فعالان حزب کارگر بریتانیا، مهم ترین هدف توافق "العلا" در صورت موفقیت آن را کاهش نفوذ ایران بر قطر دانست و خاطرنشان کرد که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به رهبری بایدن، موضع این کشور در مقابل عربستان و قطر به کلی تغییر خواهد کرد.

العالم-عربستان سعودی

اسماعیل طی گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در برنامه مع الحدث، گفت که نزدیک شدن عربستان به ترامپ –نه ایالات متحده- تنها در جهت تحقق مصالح آمریکا بود. اما در ادامه دادن جنگ یمن و آنچه در سوریه رخ داد به سود عربستان شد. لیکن وضعیت اینگونه نخواهد ماند و به صورت ریشه ای تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه "شیوه برخورد ترامپ با مسائل مختلف در خاورمیانه عمیقا و کاملا با روسای جمهور قبل و بعد از خود متفاوت است"، خاطرنشان کرد که "مواضع این شخص برپایه تاجر بودنش شکل گرفته که همواره درصدد انجام معاملات با این و آن است و هیچ توجهی به استراتژی آمریکا ندارد".

در بخش دیگری از این گفتگو درمورد اختلافات موجود در آشتی عربستان و قطر، عمر اسماعیل تصریح کرد: پرونده های زیادی علیه قطر در مصر وجود دارد که قطر در هیچ یک از آنها حسن نیت خود را به مصر نشان نداده است. همانطور که هنوز خانواده حاکم در امارات، نسبت به مصر خصومت هایی دارند. لذا مصر نسبت به این توافق موضع مثبتی نداشت و امارات نیز موضعی مشابه مصر داشت.

پربیننده ترین خبرها