کره جنوبی: برخورد ایران با خدمه نفتکش توقیف شده خوب بوده است

کره جنوبی: برخورد ایران با خدمه نفتکش توقیف شده خوب بوده است
پنج‌شنبه 18 دی 1399 - 13:37

سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی با اشاره به دیدار دیپلمات های سفارت این کشور در تهران با خدمه نفتکش توقیف شده گفت: رفتار ایران با خدمه و ملوانان این نفتکش خوب بوده و آنها در سلامت کامل هستند.

العالم - آسیا

"چوی یانگ سام" سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه در یک جلسه مطبوعاتی در سئول گفت: به دنبال توقیف این نفتکش کره ای، سفارت کره جنوبی در ایران، سه نفر از دیپلمات های خود را برای ملاقات با ملوانان کشتی توقیف شده به بندرعباس اعزام کرد و دریافت که تمام ۲۰ خدمه کشتی سالم و در وضعیت خوبی هستند.

وی گفت: «ریو جئونگ هیون» سفیر کره جنوبی در ایران هم به طور جداگانه با ملوانان و خدمه صحبت کرده و او هم مجددا تایید کرده است که اعضای خدمه در سلامت کامل هستند.

سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی ادامه داد: دولت در نظر دارد تلاش های چند جانبه ای را برای آزادی کشتی توقیف شده کره ای انجام دهد.

یک مقام کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی هم اعلام کرد تلاش های «چند جانبه ای» را برای آزادی نفتکش توقیف شده بکار خواهد گ رفت.

این مقام که نامش فاش نشده است به یونهاپ گفت:آنچه مهمترین است امنیت و ایمنی مردم است ما تلاش های چندجانبه ای خواهیم داشت در کمترین زمان ممکن کشتی و خدمه را آزاد کنیم.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد این کشتی در حال حاضر در بندرعباس لنگر انداخته است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی صبح امروز پنجشنبه از قول مقامات وزارت خارجه این کشور از سفر هیات دیپلماتیک کره جنوبی به ایران به منظور مذاکره در مورد آزادسازی نفتکش توقیف شده خبر داد.

مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی گفتند که این هیات به سرپرستی «کو کیونگ سوک»، مدیرکل امور آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه، بامداد پنجشنبه سوار هواپیما شد و قرار است از طریق قطر وارد ایران شود.

«کو کیونگ سوگ» بامداد امروز و پیش از ترک کره جنوبی در فرودگاه بین المللی اینچئون واقع در غرب سئول به خبرنگاران گفت: من قصد دارم با همتای خود و همچنین دیگر مقامات ایرانی به منظور گفت و گو برای آزادسازی کشتی توقیف شده دیدار کنم.

بر اساس این گزارش، «چوی جونگ» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی نیز قصد دارد اوایل هفته آینده برای بحث در مورد روابط دو کشور از جمله توقیف این کشتی و دارایی های مسدود شده ایران در کره به تهران سفر کند.

بر اساس اعلام روز سه شنبه بانک های کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک های کره جنوبی تحت تحریم های ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران، مسدود شده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره ای اظهار داشت: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می کند.

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آبهای سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها