6 ژانویه روز سیاه تاریخ آمریکا؛

ترامپ ... کیش و مات؛ بازی تمام شد

ترامپ ... کیش و مات؛ بازی تمام شد
پنج‌شنبه 18 دی 1399 - 14:29

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ناکام آمریکا – که بر حفظ قدرت و عدم پذیرش شکست اصرار می ورزد – با حماقت خود هر چه اعتبار برایش مانده بود را از بین برد؛ آخرین حماقت او، تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره و به وحشت انداختن نمانیدگان مردم بود.

العالم - در گوشی

"کنگره آمریکا جلسه تأیید نتیجه انتخابات را از سر گرفته و جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور جدید، تأیید کرد." این خبر تیتر نخست امروز صبح پنج شنبه رسانه ها پس از حمله هواداران ترامپ به کاخ کنگره در زمان برگزاری جلسه، و شکستن پنجره ها و ایجاد هرج و مرج بود.

سنای آمریکا به ریاست مایک پنس، نتایج انتخابات در ایالت های مختلف را بررسی و تأیید کرد. این مجلس بلافاصله با اکثریت آرا، اعتراض متحدان ترامپ به تأیید پیروزی بایدن در ایالت آریزونا را رد کرد. "موریل باوزر"، شهردار واشنگتن هم حالت فوق العاده را تا دو هفته دیگر یعنی زمان پایان ریاست جمهوری ترامپ، تمدید کرد.

به این ترتیب ترامپ و همدستانش در انزوا قرار گرفته تا در واپسین روزها و ساعت های قدرت، فکری برای مرهم جراحت هایشان کنند.

روز تاریک

پنس طی سخنانی در ابتدای جلسه کنگره روز چهارشنبه 6 ژانویه را "روز تاریک" تاریخ آمریکا خواند و درباره رفتارهای ترامپ و هوادارانش ابراز تأسف کرده و خشونت های این روز در ساختمان کنگره را محکوم کرد.

وی که در جلسه سنا سخنرانی می کرد گفت: اینک پس از هرج و مرج و خرابکاری بی سابق در ساختمان کنگره، نمایندگان ملت کار خود را از سر گرفته تا در همین روز آشوب از قانون اساسی دفاع کنند.

علاوه بر پنس، دیگر رهبران جمهوری خواه و دموکرات هم ماجراجویی های هالیودی و کابویی رئیس جمهور بازنده را به عنوان "رفتار مجرمانه" محکوم و تأکید کردند که این هرج و مرج ها نمی تواند کنگره را بترساند یا مانعی در مسیر دموکراسی آمریکایی ایجاد کند. میچ مکانل، رهبر اکثریت سنا نیز تأکید کرد که این مجلس از چیزی نمی ترسد. وی افزود"سعی کردند دموکراسی را مختل کنند اما نتوانستند".

ذلت مضاف

شبکه آمریکایی CBS هم اعلام کرد که شماری از اعضای دولت امریکا سرگرم بررسی امکان اصلاح ماده 25 قانون اساسی برای عزل ترامپ از قدرت هستند. اگر این اتفاق بیفتد، و این اصلاحیه تصویب شود، ترامپ، برکنار شده و اختیاراتش به مایک پنس منتقل می شود.

پیش از ای رایزنی ها در دولت، کاترین کلارک، نایب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار برکناری ترامپ به اتهام خیانت به کشور و قانون اساسی شده بود.

چنین سرنوشتی پایان طبیعی و حتمی طغیان و تکبر در زمین است..

ترامپ به ادیان دیگر از جمله اسلام بی احترامی کرده و ضمن تحقیر سردمداران کشورهای سلامی، آنها را تهدید کرده بود. او ملتهای اسلامی را تحریم و محاصره کرده و دست به غارت دارایی ها و ثروتهای آنها دراز کرده بود و امروز کمر به تجزیه کشور خود بسته و باعث قتل هزاران تن از شهروندان خود شده است و کورونا را به حال خود گذاشته تا هر روز شمار بیشتری از شهروندان را به کام مرگ بکشاند. او بخش گسترده ای از ملت رنگین پوست این کشور را به شیوه های نژادپرستانه مورد تحقیر و اهانت قرار داده است و امروز در نتیجه همان رفتارها، خود تحقیر و منزوی شده و نگران سرنوشت نامعلوم است.. و خدا را سپاس که در هم شکننده قلدران است..

السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها