شورای انتقالی جنوب: راهکار دو دولتی در یمن بهترین گزینه برای جهان و منطقه است

شورای انتقالی جنوب: راهکار دو دولتی در یمن بهترین گزینه برای جهان و منطقه است
جمعه 19 دی 1399 - 12:30

رئیس گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب در یمن که از حمایت امارات برخوردار است، می‌گوید که راهکار دو دولتی در یمن بهترین گزینه برای جهان و منطقه است.

العالم - یمن

«عیدروس الزبیدی» رئیس «المجلس الانتقالی الجنوبی» در یمن (شورای انتقالی جنوب-مورد حمایت امارات) در گفت‌‌و‌گویی با شبکه «اسکای نیوز» بر جدایی جنوب یمن از شمال آن تأکید کرد.

شبکه «روسیا الیوم» با انتشار خلاصه‌ای از مهم‌ترین اظهارات رئیس شورای انتقالی به نقل از او نوشت: «هیچ راه‌حلی جز [راهکار] دو دولتی وجود ندارد و بدون این [راهکار] ثبات در منطقه محقق نخواهد شد.. صلحی بدون جنوب وجود نخواهد داشت».

شورای انتقالی جنوب گروهی سیاسی-شبه نظامی است که در یازدهم می ۲۰۱۷ تحت حمایت امارات در جنوب یمن تأسیس شد و ریاست این شورا را همانطور که اشاره شد،‌ عیدروس الزبیدی بر عهده دارد؛ الزبیدی فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن است که پیشتر، پست استانداری یمن را بر عهده داشته است.

عیدروس الزبیدی همچنین گفت: «از حرکت به سمت استقلال کشور جنوب کوتاهی نخواهد کرد» و در عین حال افزود: «این اولویت مستقیم شوراست و ما از آن دست نخواهیم کشید. ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که [ما را] به رسمیت بشناسد و پرچم ما را در سازمان ملل به اهتزاز درآورد».

رئیس شورای انتقالی جنوب در بخشی از اظهاراتش همچنین به مسئله هدف قرار گرفتن فرودگاه عدن اشاره کرد و با تأکید بر مقابله بر انصارالله مدعی شد که نیروهای انصارالله این اقدام را انجام داده‌اند.

فرودگاه عدن هفته گذشته و همزمان با ورود کابینه جدید دولت مستعفی به این فرودگاه شاهد چند انفجار بود؛ انفجاری که پس از آن، دولت مستعفی یمن انگشت‌ اتهام خود را به سمت انصارالله نشانه گرفت و مدعی شد که این اقدام را نیروهای این جنبش انجام داده‌اند؛ ادعایی که مقامات انصارالله آن را به‌شدت رد کردند.

الزبیدی همچنین تأکید کرد که شورای انتقالی «هم‌پیمان استراتژیک» کشورهای عضو ائتلاف سعودی باقی خواهد ماند و در عین حال، از این ائتلاف خواست: «سامانه پدافند هوایی پاتریوت را به عدن بازگردانند تا امنیت کامل در این این شهر برقرار شود».

او همچنین به تشکیل کابینه جدید دولت مستعفی یمن اشاره کرد و گفت که تشکیل این دولت یکی از عوامل برقراری امنیت و ثبات در مرحله کنونی است و مدعی شد: «این دولت، دولتی است که به نمایندگی از طرف تمام طیف‌‌های مردم است و ما در خدمت‌ به مردم و [مقابله با] چالش‌های امنیتی به آن تکیه خواهیم کرد. نبرد ما با حوثی‌ها همچنان ادامه دارد».

«عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن،‌ اخیرا، اسامی کابینه جدیدی را پس از گذشت نزدیک به یک سال از امضای توافق ریاض، با فشارهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده اعلام کرد.

امارات و عربستان سعودی که از ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن لشکر کشی کردند و برای فرار از اتهام‌ها علیه خود، آبان ماه سال ۹۸ طرف‌های درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را بگیرد تا جایی که شورای انتقالی در هفتم اردیبهشت سال جاری در استان‌های جنوبی اعلام خودمختاری کرد.

عیدروس الزبیدی همچنین خطاب به «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن گفت:‌ «راه حل نهایی و جامعی برای مسئله یمن بدون مشارکت ما وجود نخواهد داشت. بدون مشارکت جنوبی‌‌ها، هیچ عملیات سیاسی صورت نخواهد گرفت».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها