ممنوع‌الورودی ترامپ «مجرم خطرناک»، خواسته مسئولان اسکاتلند

ممنوع‌الورودی ترامپ «مجرم خطرناک»، خواسته مسئولان اسکاتلند
يکشنبه 21 دی 1399 - 16:08

حداقل چهار نماینده از احزاب مختلف در پارلمان اسکاتلند به فهرست سیاستمدارانی اضافه شدند که بر لزوم ممنوعیت ورود دونالد ترامپ به اسکاتلند تاکید کرده‌اند.

العالم _ اروپا

به دنبال یورش هفته گذشته هواداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره و تشدید فشارهای دموکرات‌ها برای استیضاح او به دلیل تحریک برای شورش در آمریکا، چند سیاستمدار ارشد اسکاتلندی خواستار ممنوع‌الورودی ترامپ شدند.

وبگاه «اسکاتسمن» گزارش داد: «درخواست‌ها برای ممنوع کردن بازدید دونالد ترامپ "مجرم خطرناک" از اسکاتلند تشدید شده است».

طبق گزارش این رسانه اسکاتلندی، با توجه به خشونت اخیر در پایتخت آمریکا شمار سیاستمدارانی که خواستار ممنوعیت ورود دونالد ترامپ به اسکاتلند و انگلیس شده‌اند، رو به افزایش است؛ سیاستمدارانی که او را «مجرم خطرناک» توصیف می‌کنند که باید محاکمه شود.

حداقل چهار عضو پارلمان اسکاتلند از سه حزب بزرگ این کشور حمایت خودشان را از ممنوعیت ورود دونالد ترامپ به اسکاتلند اعلام کرده‌اند و فشارها را بر «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس برای ممانعت از سفر ترامپ به اسکاتلند تشدید کرده‌اند.

دونالد ترامپ که مادر او جزو مهاجران اسکاتلندی به آمریکا در دهه ۱۹۳۰ بود، در این کشور دارای املاک، شرکت‌ها و یک زمین گلف مشهور است.

«جین فریمن» وزیر بهداشت اسکاتلند در اظهاراتی درباره سفر احتمالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به اسکاتلند با توجه به خطرات همه گیری ویروس کرونا هشدار داد.

او اعلام کرد که در صورت بی توجهی آقای ترامپ به هشدارها درباره سفر احتمالی او به اسکاتلند، دولت اسکاتلند باید «از هر ابزار در دسترسی برای حفظ سلامتی شهروندانش استفاده کند».

افزایش حمایت‌ها در اسکاتلند از ممنوعیت ورود ترامپ به این کشور در شرایطی انجام شده که بعد از حمله اخیر به کنگره آمریکا که حداقل 5 کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت، فشارها در آمریکا روی او و حزب جمهوری‌خواه برای استیضاح و برکناری ترامپ از ریاست جمهوری تشدید شده است.

وبگاه «اسکاتسمن» در ادامه گزارش خود به سراغ شرکت‌های ترامپ در اسکاتلند رفته و درباره احتمال سفر او گمانه‌زنی کرد.

بنا بر گزارش این رسانه، «منابع وابسته به شرکت‌های اسکاتلندی آقای ترامپ گفتند هیچ برنامه‌ای برای بازدید او (از اسکاتلند) در آینده نزدیک وجود ندارد».

«حمزه یوسف» وزیر دادگستری کابینه اسکاتلند به دنبال یورش هواداران ترامپ به کنگره آمریکا در نامه‌‌ای به وزیر کشور انگلیس از او خواست خواستار صدور فرمانی برای ممنوعیت ورود ترامپ به انگلیس و اسکاتلند شود.

تشدید درخواست‌ها برای ممنوع‌الورودی سفر ترامپ در روزهای آخر منصب او در شرایطی انجام شده که یکی از میراث‌های ریاست جمهوری وی، ممنوع کردن ورود اتباع کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی به آمریکا بوده است.

به دنبال گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال قصد ترامپ برای سفر به اسکاتلند روز قبل از مراسم تحلیف جو بایدن، «نیکلا استورجن» وزیر اول اسکاتلند گفت که بر اساس قوانین قرنطینه، به کسی اجازه ورود به این کشور اروپایی داده نمی‌شود.

پیشتر روزنامه «ساندی پُست» خبر داد که هواپیمای نظامی «بوئینگ ۷۵۷» قرار است روز ۱۹ ژانویه (۳۰ دی) یعنی یک روز قبل از بر‌گزاری مراسم تحلیف جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در فرودگاه شهر «گلاسگو» جایی که تفریحگاه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در آن قرار دارد فرود آید.

این روزنامه اسکاتلندی به نقل از منابعی آگاه در فرودگاه شهر گلاسگو نوشته که چندین هواپیمای نظارتی در ماه نوامبر بر فراز تفریحگاه «تِرن‌بِری» ترامپ پرواز کردند و این اتفاق «معمولاً نشان می‌دهد که ترامپ قصد دارد برای مدتی طولانی در جایی اقامت کند»

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها