اهداف آمریکا از قرار دادن جنبش انصار الله در فهرست تروریسم

اهداف آمریکا از قرار دادن جنبش انصار الله در فهرست تروریسم
دوشنبه 22 دی 1399 - 15:11

در حالی که 25 پرونده در ارتباط با تروریسم داخلی آمریکا و حمله به ساختمان کنگره، علیه ترامپ و هواداران نژادپرستش در دست بررسی است، دولت "دیوانه و تروریست و نامتعادل" ترامپ – البته طبق توصیف نمایندگان و سناتورهای آمریکایی – قصد دارد جنبش انصارالله یمن را – که طعم تلخ شکست و تحقیر را به ائتلاف آمریکا، سعودی، صهیونیستی و اماراتی چشانده است – در فهرست تروریسم قرار دهد.

العالم - در گوشی

این تصمیم آمریکا گویای رویکرد کلی آمریکا در دشمنی با محور مقاومت است که لحظه ای از مقابله با سیاست های سلطه جویانه و متجاوزانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه فروگذار نکرده است لذا تعجبی نیست که این کشور چنین تصمیمی اتخاذ کند. بلکه تنها چیزی که جای تعجب دارد این است که چرا اینقدر دیر به این فکر افتادند.

نباید تصور کرد که این تصمیم، هدیه ای به عربستان و ولیعهد بازنده آن، محمد بن سلمان است؛ این تصمیم - اگر چه با رضایت و استقبال کامل بن سلمان رو به رو شده و لبخند ابلهانه ای بر صورت او می نشاند، - مثل همه اقدامات و سیاست های دیگر این کشور برای مقابله با ایران، سوریه، حزب الله، حشد الشعبی، حماس و جهاد اسلامی، هدفش در واقع حمایت از رژیم صهیونیستی است و نه عربستان یا امارات یا غیره..

وقتی که می گوییم این تصمیم در درازمدت به نفع عربستان نخواهد بود، منظور این است که باعث می شود بحران یمن به همین شکل باقی بماند و امکان هر گونه مذاکره بین یمنی ها از بین رفته و منطقه پیوسته صحنه درگیری باقی بماند این درگیری ها مثل خنجری در پهلوی عربستان باقی خواهند ماند و باعث تحلیل رفتن منابع اقتصادی این کشور شده و مرزهای آن را پیوسته در وضعیت تنش و ناآرامی قرار می دهد و ثبات داخلی آن را از بین می برد.

نگه داشتن منطقه خاورمیانه در وضعیت هرج و مرج و جنگ دائمی، استراتژی آمریکاست که مبتنی بر از بین بردن همه مؤلفه های قدرت در این منطقه است؛ زیرا این مؤلفه ها همواره تهدیدی برای امنیت و ثبات رژیم صهیونیستی هستند و تضمین امنیت این رژیم، مستلزم ادامه آشوب و هرج و مرج در منطقه است و هدف اصلی آمریکا از این تصمیم اخیر، همین است.

هدف دیگر این تصمیم، به مناطق تحت کنترل دولت صنعا مربوط می شود؛ این کشور می کوشد هر گونه امکان تماس بین سازمان های بین المللی و جنبش انصار الله را از بین برده و مانع رسیدن کمک های بشردوستانه به این مناطق شود و در نهایت شهروندان این مناطق را علیه دولت صنعا تحریک کرده و باعث ایجاد هرج و مرج در کشور شود. اما تجربه های سال های گذشته نشان داده است که آمریکا در این منطقه به دنبال این است که از آب گل آلود ماهی بگیرد. این کشور هیچ شناختی از خلق و خوی ملت یمن و حتی ابزارهای سعودی و اماراتی خود، ندارد. یمنی ها در طول تاریخ به بزرگ منشی و بزرگواری معروف بوده اند و هرگز بر سر این ویژگی چانه زنی نمی کنند. آنها به برکت همین عزت نفس و بزرگ منشی خود در طول تاریخ، در مقابل همه نوع تجاوز و متجاوزی ایستاده اند و آنها را شکست داده اند.

یکی دیگر از اهداف ترامپ و پمپئو از این حرکت، مشکل تراشی برای جو بایدن، رئیس جمهور بعدی آمریکاست که معتقد است کشورش در باتلاق یمن در حال غرق شدن است. او می داند که کشورش نتوانسته است در حمله مستقیم به یمن موفقیتی به دست آورد و این ملت را به زانو درآورد؛ بلکه این ملت یمن است که نه تنها از سرزمین خود دفاع کرده است بلکه امروز رژیم صهیونیستی را هم تهدید می کند.

امروزه دیگر چیزی از آن ائتلاف عریض و طویل علیه یمن چیزی جز عربستان و رژیم صهیونیستی و امریکا باقی نمانده است و این ائتلاف به برکت پایداری و مقاومت ملت یمن، از هم گسسته است. با این حال همین مثلث شوم هنوز هم امیدوار است با ادامه تجاوزات، ملت یمن را به زانو درآورد. آنها طی 6 سال گذشته نتوانسته اند به این هدف دست یابند و ما اطمینان داریم که در 9 روز باقی مانده از حکومت ترامپ و پمپئو هم به این هدف دست نخواهند یافت.

پربیننده ترین خبرها