طلب غرامت رژیم صهیونیستی از تونس پس از مخالفت با عادی سازی!

طلب غرامت رژیم صهیونیستی از تونس پس از مخالفت با عادی سازی!
دوشنبه 22 دی 1399 - 19:03

وزیر املاک ومستغلات سابق تونس گفت که اسرائیل از تونس بابت املاک یهودیان طلب غرامت خواهد کرد.

العالمتونس

پایگاه تونسی "نسمه" به نقل از "حاتم العشی" نوشت: رژیم صهیونیستی از تونس غرامت های سنگین مطالبه خواهد کرد که مبلغ آن بیشتر از بودجه دولت خواهد بود.

وزیر پیشین تونسی، سخنان الصافی سعید نماینده پارلمان و روزنامه نگار تونسی را درمورد املاک و مستغلات یهودیان در تونس را تایید کرد. الصافی سعید دربرنامه "وحش الشاشه " (هیولای تلویزیون) نسبت به خطرات درخواست اسرائیل جهت پرداخت غرامت بابت املاک یهودیانی که تونس را ترک کردند، هشدار داده بود.

العشی با اشاره به دیدارش با "لورا بایزا" نماینده اتحادیه اروپا درتونس در سال 2015 و زمانی که وزیر املاک تونس بود، گفت : در آن زمان، نماینده اتحادیه اروپا در تونس به وی گفته بود که اسرائیل از او خواسته تا به تونس اعلام کند که تونس باید بابت املاک شهروندان یهودی که درفاصله سال های 1967 و 1973 از تونس فرار کردند، غرامت های سنگین بپردازد و آن ها براین مساله پافشاری می کنند.

العشی در آن زمان به پاسخ خود به نماینده اروپا اشاره کرد ، مبنی براینکه یهودیانی که از تونس فرار کردند، تونسی هستند و املاک آن ها موجود است و این مساله ارتباطی به اسرائیل ندارد.

نماینده اتحادیه اروپا درتونس هم درآن زمان به او قول داد که پاسخش را به اطلاع مقامات اسرائیلی خواهد رساند.

العشی گفت که درآن زمان این مساله را به الحبیب الصید نخست وزیر وقت تونس اعلام نکردم ، زیرا این موضوع در اولویت نبود.

العشی گفت که نمی داند که عادی سازی درازای این غرامت خواهد بود یا نه ، ولی افزود که اسرائیل می تواند هرلحظه تونس را برای مطالبه خسارت تحت فشار قرار دهد ، ولی مبالغ بسیار زیاد است و از میزان بودجه اسرائیل بیشتر است.

شایان ذکر است که تعداد کمی از یهودیان در تونس باقی مانده اند که اکثر آن ها در جزیره "جربه " ساکنند که کنیسه "الغریبه" - قدیمی ترین معبد یهودیان در افریقا - درآنجا واقع است.

برخی ها علت کاهش تعداد یهودیان در تونس را به خشم مردم از اقدامات اسرائیل در نتیجه تشدید تنش ها در خاورمیانه نسبت می دهند.

اقشار وسیعی از جامعه مدنی واحزاب و اتحادیه ها در تونس با انواع و اشکال عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفند و آوریل 2019 ، دادگاهی در تونس ، مشارکت 4 بازیکن اسرائیلی را در مسابقات ورزشی در داخل خاک تونس ممنوع کرد.

پربیننده ترین خبرها