اقدام آمریکا علیه انصارالله، عربستان را به امضای توافق سازش با «اسرائیل» نزدیک می‌کند

اقدام آمریکا علیه انصارالله، عربستان را به امضای توافق سازش با «اسرائیل» نزدیک می‌کند
سه شنبه 23 دی 1399 - 12:11

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره قرار دادن نام انصارالله در «سازمان تروریستی خارجی»، بیش از آنکه هدیه‌ای به ولی‌عهد سعودی که اخیرا حضور رسانه‌ای خود را برای آماده‌سازی تصدی امور کشور به جای پدرش شدت بخشیده باشد، بهای احیای روابطش با قطر و آمادگی برای امضای توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

العالم - تحلیل روز

وقوع رویدادهای پیاپی در عربستان سعودی از نمایش رسانه‌ای ولی‌عهد در اجلاس «العُلا» که او ریاست آن را در غیاب پادشاه سعودی برعهده داشت، گرفته تا اهتمام ویژه رسانه‌ها به واکسیناسیون بن سلمان در میان تشکیک سعودی‌ها به واکسن تازه وارد شده کرونا به عربستان و بیانیه بن سلمان درباره پروژه «دِ لاین» (The Line) همزمان با کمرنگ شدن طرح سه سال پیش «چشم انداز 2030»، همه اینها نشان دهنده تاجگذاری قریب الوقوع «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به عنوان پادشاه این کشور است.

کاملاً واضح بود که پایان دادن عربستان به اختلاف خود با قطر فقط به سود ریاض بود، به ویژه با نقش ناچیز بحرین و امارات در اجلاس العُلا و غیبت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که در آخرین لحظات تصمیم گرفت در این اجلاس شرکت نکند. این نفع و سود سعودی پس از اقدام آمریکا علیه انصارالله علنا مشخص شد، اما آیا این پایان ماجرا است؟

البته که این پایان ماجرا نیست و بن سلمان خیلی زود پس از توافق با امارات بر سر تشکیل یک دولت مشارکتی عادلانه در یمن، مصالحه با قطر، کاهش تولید نفت به امید افزایش قیمت آن پس از کسری بزرگ بودجه عربستان در پی درخواست ترامپ درباره افزایش تولید، تلاش برای احیای طرح چشم انداز 2030، ترمیم چهره مخدوش بن سلمان در برابر غرب از طریق آزاد کردن لجین الهذلول و در نهایت درج نام انصارالله در فهرست سازمان تروریستی خارجی از سوی آمریکا و سرانجام میها کردن مراسم استقبال از رئیس جمهور جدید آمریکا که سیاست سابق دولت در قبال تجاوزات سعودی علیه یمن را با صلابت بیشتری دنبال خواهد کرد، به تاج و تخت پادشاهی می‌رسد.

در حالی که برخی از ناظران معتقدند که بن سلمان از بیانیه عادی سازی روابط با «اسرائیل» به عنوان برگه‌ای برای جلب رضایت رئیس جمهوری جدید آمریکا (جو بایدن) استفاده خواهد کرد، بعید نیست که این عادی سازی قبل از رفتن ترامپ اعلام شود، به خصوص اینکه اگر بن سلمان طی هفته‌های باقی مانده دوران ریاست جمهوری ترامپ، قدرت را در دست خود بگیرد.

پربیننده ترین خبرها