سخنگوی صلیب سرخ یمن در گفتگو با العالم:

80 درصد از مردم یمن به کمک های انسانی نیاز دارند/ در روند سیاسی دخالت نمی کنیم

سه شنبه 23 دی 1399 - 21:32

سخنگوی صلیب سرخ یمن تاکید کرد که مبادله اسیران در حالی رخ داد که یمن همچنان گرفتار نزاع مسلحانه است؛ حال آنکه اغلب مبادله اسرا پس از پایان درگیری ها صورت می گیرد.

العالم ـ یمن

یارا خواجه سخنگوی صلیب سرخ در یمن در گفتگو با شبکه خبری العالم در برنامه "ضیف و حوار" درباره پرونده اسیران و بازداشت شدگان و دستاوردهای سال 2020 بویژه در مساله مبادله گسترده اسیران که کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی از لحاظ نظارت در آن نقش اصلی داشت، گفت: زمانی که از عملیات آزادی این تعداد بسیار زیاد از اسیران بالغ بر 1056 نفر صحبت می کنیم، نباید اهمیت این عملیات در اعتمادسازی میان طرفین نزاع را مورد غفلت قرار دهیم؛ زیرا این عملیات در کشوری رخ داد که همچنان تا به امروز شاهد درگیری مسلحانه است. اغلب عملیات تبادل اسیران پس از پایان درگیری ها رخ می دهد؛ اما حصول آن در دوران درگیری و جنگ به ما نوعی امید برای اعتمادسازی میان طرفین می بخشد و این مساله برای تحقق صلح و سازش بسیار ضروری و حتمی است.

وی افزود: اقدامات و تلاشها و رایزنی ها و دستیابی به توافقات در خصوص پرونده اسیران زمان زیادی می طلبد. کمیته بین المللی صلیب سرخ در هر فرصتی تلاش می کند تا طرفهای نزاع را به آزادی افراد بیشتری و یا حتی آزادی تمام بازداشت شدگان تشویق می کند و باید تاکید کنیم که صلیب سرخ مانند سازمان ملل و فرستاده ویژه سازمان ملل نیست، ما در روند سیاسی دخالت نمی کنیم؛ بلکه صلیب سرخ فقط نقشی انسانی ایفا می کند.

سخنگوی صلیب سرخ در یمن درباره اوضاع انسانی یمن پس از گذشت 6 سال از جنگ، گفت: یمن در یک درگیری و نزاعی بسر می برد که پیامدهای آن تمام اقشار و گروههای جامعه و تمام بخش ها را دربرگرفته است. و این علاوه بر بحران سیل که بسیاری از منازل را تخریب کرد و جان بسیاری از یمنی ها را گرفت و بسیاری از آثار باستانی و گردشگری را از میان برد و بیماری های فصلی نیز بر اثر آن شیوع پیدا کرد.

وی افزود: 80 درصد از مردم یمن به کمک های انسانی نیاز دارند و این رقمی عظیم است. برخی نهادها از جمله سازمان ملل طی مطالعاتی به این نتایج دست یافتند که 51 درصد از تاسیسات پزشکی در یمن غیر فعال هستند. بیش از 20 میلیون نفر از مردم یمن نمی توانند نیازهای اقتصادی خود را تامین کنند. و با توجه به شیوع کرونا و نیاز مبرم به شستن دستها و حفظ نظافت شخصی، 17.6 میلیون نفر از مردم یمن قادر به دستیابی به آبهای سالم و امن نیستند.

یارا خواجه در انفجار فرودگاه عدن که طی آن دستکم 22 نفر کشته شدند، مجروح شد. فرودگاه عدن روز چهارشنبه 30 دسامبر همزمان با ورود دولت جدید منصور هادی در معرض یک بمباران موشکی قرار گرفت که به کشته شدن دستکم 22 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر منجر شد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ جهان در یمن نیز از کشته شدن سه تن ازکارکنانش در این حمله خبر داد.

پربیننده ترین خبرها