زمان انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین تعیین شد

زمان انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین تعیین شد
شنبه 27 دی 1399 - 10:40

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فرمان ریاستی انتخابات عمومی در این سرزمین را صادر کرد که این نخستین انتخابات در 15 سال اخیر محسوب می‌شود.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، در دیدار "محود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان با "حنا ناصر" رئیس کمیته انتخابات مرکزی، خبر برگزاری اولین انتخابات سراسری بعد از 15 سال اعلام شد.

بر اساس فرمان ریاستی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری در روز 22 ماه می و انتخابات ریاستی در 31 ژوئیه برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در 31 آگوست برگزار خواهد شد.

جنبش "حماس" در بیانیه‌ای، این رویداد را به نفع ملت فلسطین دانست و با اشاره به اینکه انتخاب رهبری و نمایندگان حق مطلق مردم فلسطین است ابراز امیدواری کرد این رویداد با موفقیت برگزار شود.

حماس بر اهمیت آماده‌سازی محیط برای انتخابات آزاد و عادلانه که در آن رأی‌دهنده اراده خود را بدون فشار و محدودیت و با رعایت عدالت و شفافیت ابراز کند، تاکید کرد و انجام روند کامل انتخابات در قدس و داخل و خارح به منظور بازسازی نظام سیاسی فلسطین و توافق بر یک برنامه راهبردی ملی گسترده جهت مقابله با رژیم اشغال صهیونیستی را بدون تردید ضروری دانست.

مجلس قانون‌گذاری فلسطین متشکل از 132 نماینده است که از 116 حوزه انتخابی در کرانه باختری و نوار غزه انتخاب می‌شوند. تعداد اعضای این مجلس پس از بازنگری در قانون انتخابات فلسطین در ژوئن 2005 از 88 به 132 افزایش یافت و مقرر شد که نیمی از این کرسی‌ها بر پایه درصد تجمعی آراء هر حزب مشخص شود.

جنبش‌های حماس و فتح دو ماه پیش درباره انتخابات ریاستی و پارلمانی توافق کرده بودند.

از سال 2007 و با سیطره حماس بر نوار غزه، اختلافات شدیدی میان فتح و حماس ایجاد شد و طی این سال‌ها توافق‌ها و وساطت‌های انجام شده هیچ‌یک نتوانسته به این شکاف‌ها به طور کامل پایان دهد.

پربیننده ترین خبرها