آلمان: ترکیه و یونان جهت حل اختلافات، مستقیما گفت‌گو کنند

آلمان: ترکیه و یونان جهت حل اختلافات، مستقیما گفت‌گو کنند
دوشنبه 29 دی 1399 - 16:54

وزیر خارجه آلمان در آستانه سفر روز دوشنبه به آنکارا، خواستار گفت‌وگوی مستقیم ترکیه و یونان به منظور حل اختلافات و کاهش تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه شد.

العالم - ترکیه

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان از آغاز گفت‌و‌گوهای فنی بین ترکیه و یونان به عنوان «اولین گام مهم» استقبال کرد و از این دو کشور خواست با گفت‌و‌گوهای مستقیم اختلافات را برطرف کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه پیش از ترک برلین به مقصد آنکارا، درباره تحولات جدید در مورد روابط ترکیه و یونان و ازسرگیری گفت‌و‌گوهای فنی بین این دو کشور اظهارنظر کرد.

هایکو ماس ضمن استقبال از آغاز این گفت‌و‌گوها، از ترکیه و یونان خواست از راه گفت‌و‌گوهای مستقیم و «راه‌حل محور»، اختلافات بین دو کشور را حل و تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه را کم کنند.

به گفته این مقام ارشد آلمانی، اعلامیه ترکیه و یونان درباره از سرگیری گفت‌و‌گوهای فنی که از سال 2016 دچار وقفه شده بود، اولین گام مهم است. آلمان طی 6 ماه اخیر ریاست دوره‌ای خود بر اتحادیه اروپا تلاش‌های زیادی برای احیای مذاکرات مستقیم بین ترکیه و یونان انجام داده است. آغاز این گفت‌و‌گوها یک فرصت واقعی برای کاهش دائمی تنش در شرق مدیترانه است».

وزیر خارجه آلمان افزود: «به همین دلیل است که من امروز به آنکارا می‌روم تا مولود چاووش اوغلو همتای خودم را به ادامه قاطعانه این مسیر سازنده هفته‌های اخیر (ترکیه) و تقویت آن تشویق کنم».

روز جمعه هفته گذشته رسانه‌ها خبر دادند، هیأت‌‌های نظامی ترکیه و یونان گفت‌و‌گوها را در مقر ناتو در بروکسل از سر می‌گیرند تا درباره ایجاد یک مکانیسم برای جلوگیری از درگیری در شرق دریای مدیترانه بحث و بررسی کنند.

دولت ترکیه طی سال گذشته چند کشتی حفاری و اکتشافی به مناطقی از شرق مدیترانه فرستاد؛ مناطقی که به گفته این کشور تحت حاکمیت ترکیه است اما یونان ضمن رد اقدامات ترکیه مدعی شد که آنکارا در حال نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت آتن و قبرس است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها