نفرین عراق، دنبال صدام و آمریکاست

نفرین عراق، دنبال صدام و آمریکاست
دوشنبه 29 دی 1399 - 19:59

مردم عراق در سالروز حمله صدام به کویت، صدام را طرح آمریکا برای ویرانی عراق دانستند.

العالمداغ‌های مجازی

کاربران عراقی با هشتگ آمریکا و صدام، عراق را ویران کردند، درباره حوادث عراق از ریاست جمهوری صدام در عراق تا زمان سقوط وی به دست اربابان آمریکایی اش سخن گفتند.

حمله صدام به کویت و اقدام وی در برشمردن کویت به عنوان نوزدهمین استان عراق،در واقع آغازی برای پایان دوره وی بود.
عراق 4 نوامبر 1963 با امضای توافق مشترک کویت و عراق از سوی صباح السالم الصباح ولی عهد کویت و احمد حسن البکر نخست وزیر عراق ،استقلال کویت را به رسمیت شناخت.

علیرغم این توافق، صدام 20 مارس 1973 به کویت حمله کرد و ارتش عراق 2 اگوست 1990 به این کشور و مراکز اصلی آن مانند دربار پادشاهی و رادیو و تلویزیون حمله کرد و هزاران غیر نظامی کویتی را بازداشت کردند.

سپس چپاول و غارت شروع و دولتی به ریاست علاء حسین انتخاب شد و عراق کویت را به عنوان استان 19 خود معرفی کرد و عزیز صالح النومان فرمانده ارتش مردمی کویت به عنوان استاندار کویت انتخاب شد.

صدام ستمگر نیز ادعا کرد که علاء حسین افسر کویتی در کویت کودتای نظامی اعلام کرده و از عراق کمک خواسته است. کویت و امریکا نیز از شورای امنیت خواستند جلسه فوق العاده ای برگزار کند پس از آن نشستی تشکیل و قطعنامه 660 صادر شد که خواهان عقب نشینی نیروهای تجاوزگر صدام از کویت بود.

اتحادیه عرب نیز 3 اگوست نیز در اقدامی مشابه ،عراق را تحریم اقتصادی کرد و عربستان نیز نسبت به حمله صدام به اراضی خود برای تسلط برنفت این کشور ابرازنگرانی کرد که به دنبال این حوادث ، شورای امنیت، قطعنامه 678 را در 29 نوامبر 1990 تصویب کرد و 15 ژانویه 1991 را زمان عقب نشینی نیروهای صدام مشخص کرد در غیر این صورت نیروهای ائتلاف با روشهای مختلف، قطعنامه 660 را اجرایی خواهد کرد اما صدام نیز به هیچ یک از این هشدارها ،فشارها یا توصیه ها پاسخ نداد و نیروهای ائتلاف متشکل از 34 کشور به فرماندهی امریکا 17 ژانویه1991جنگی به نام طوفان صحرا علیه عراق به راه انداختند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها