پایان تاریخ فوکویاما و آغاز تاریخ ترامپ در آمریکا

پایان تاریخ فوکویاما و آغاز تاریخ ترامپ در آمریکا
سه شنبه 30 دی 1399 - 11:37

وقایع و تحولات سریعی که این روزها در آمریکا اتفاق می افتد نتیجه کنار رفتن پرده از چهره واقعی جامعه آمریکا به دست دونالد ترامپ است. در نظر کسانی که آمریکا را در نهایت پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می دیدند این چهره غیر قابل تصور بود. همینطور برای فرانسیس فوکویاما اندیشمند آمریکایی که در کتاب "پایان تاریخ و انسان واپسین" خود بارها به این موضوع افتخار کرده بود.

العالم-کشکول العالم

فوکویاما که نظریه خود را در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته مطرح کرد، تاریخ مبتنی بر کشتار، اشغال، هجوم، غارت و نابودی میلیون ها انسان با تکیه بر نیروی نظامی را نادیده گرفت. نظریه او دقیقا با توهم و غرور آمریکایی ها بخصوص نخبگان سیاسی آنها هم خوانی داشت و اکنون، بعد از اینکه ترامپ و 75 میلیون آمریکایی ثابت کردند که آمریکا هنوز در مرحله "کابوی" هاست، به نظر می رسد که باید در دیدگاه خود تجدید نظر کند.

اینکه 75 میلیون آمریکایی به خواست خود به کسی رای داده اند که به گواه روانشناسان آمریکایی دیوانه است، یک نژادپرست افراطی است که تباری را از تبار دیگر برتر می داند، به صورت علنی، وقیحانه و مغرورانه ای از آمادگی اش برای بکار بردن سلاح هسته ای برای نابودی دولت ها و ملت ها سخن می گوید، حاضر است امریکا به آتش کشیده شود تا خود در قدرت بماند و گروه های نژادپرست حامی خود را تحریک می کند تا به کنگره حمله کنند، همه اینها نشان می دهد که آمریکا آنطور نیست که فوکویاما توهم آن را داشت.

گروه های مسلح برای لغو نتایج انتخاباتی که ترامپ در آن شکست خورده به خیابان ریختند. یکی از آنها گروه "کابوی برای ترامپ"!! است که رهبر آن مسئول ارشدی در یکی از ایالات آمریکا است! وی تهدید کرد که به سمت واشنگتن پیشروی خواهد کرد و برای جلوگیری از به قدرت رسیدن بایدن خون های زیادی خواهد ریخت! ترامپ همچنان درحال صدور حکم عفو برای مجرمان، اختلاس کنندگان، فریب کاران، فرار کنندگان از مالیات و یارانی است که به کنگره حمله کردند و قتل و غارت انجام دادند. همه اینها نشان می دهد که آمریکا در یک وادی و فوکویاما در وادی دیگری است.

برای مراسم تحلیف رئیس جمهور، که فوکویاما ادعا می کند پایان تاریخ است، واشنگتن از آمریکا و جهان جدا شده و حدود 30 هزار نفر از نیروهای گارد ملی، امنیتی وپلیس در آن مستقر شده اند. البته بعد از اینکه مشخص شد تعداد زیادی از همین نیروها خود تندرو و نژادپرست هستند، نسبت به رفتار آنها هم هشدار داده شد! همه اینه انشان می دهد که جامعه آمریکا از نژادپرستی، فرهنگ کابوی و واپس‌گرایی فکری و سیاسی رنج می برد.

بعد از حمله به کنگره و بیرون آمدن جن نژادپرستی از بطری خود و گسترش بیمارگونه پدیده ترامپیسم، برخی نخبگان آمریکایی علنا نسبت به فروپاشی سیستم آمریکا و تجزیه ایالات متحده هشداد داده اند. این نشان می دهد که آمریکای فوکویاما آمریکایی متزلزل است.

فکر نمی کنیم مردم جهان که در معرض آتش بی عدالتی آمریکا قرار گرفته اند برای سرنوشت آن اندوهناک شوند. بلکه قاطعانه معتقدیم که جهان بدون وجود امپراطوری شیطانی آمریکا که ده ها سال مثل کابوس بر همه جا سایه افکنده بود، نفس راحتی خواهد کشید.

پربیننده ترین خبرها