ولیعهد سعودی منتقدانش را برای سرگرمی به قتل می‌رساند

ولیعهد سعودی منتقدانش را برای سرگرمی به قتل می‌رساند
چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 14:58

حتی دیپلمات‌های غربی هم از شناخت شخصیت ولیعهد سعودی عاجز مانده‌اند؛ در حالی‌که آنها پیش‌بینی می‌کردند "محمد بن‌سلمان" امتیازات بیشتری به دولت جدید "جو بایدن" در پرونده حقوق بشری خواهد داد ولی اظهارات برادر یکی از فعالان زن بازداشت‌شده در عربستان سعودی ار برنامه رژیم سعودی برای تکرار سناریوی قتل خاشقچی خبر داده است.

العالم- درگوشی

به نظر می‌رسد محمد بن‌سلمان از میلیاردها دلاری که به "دونالد ترامپ" پرداخت می‌کرد تا از او در پرونده‌های حقوق بشری به‌ویژه بعد از قتل وحشیانه جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول حمایت کند، درس عبرت نگرفته است. چرا که بن‌سلمان دوباره به سرگرمی‌های خود بازگشته و این بار می‌خواهد "ولید الهذلول" برادر "لجین" فعال زن بازداشتی را به همان شیوه خاشقجی به قتل برساند. گویا بن‌سلمان به قتل و کشتار و مثله کردن اجساد قربانیانش اعتیاد پیدا کرده است.

ولید الهذلول در بیان جزئیات تلاش‌های برای ربودنش، در توییتی نوشت: "محمد بن سلمان، ولیعهد یک انسان کینه‌ای است و می‌خواهد تمام خانواده ما را مجازات کند و دلیل این مساله این است که سفارت کانادا و وزارت خارجه با تمدید پاسپورت من مخالفت می‌کنند." وی وزارت خارجه عربستان را مورد خطاب قرار داد و گفت: "آیا مایلید که صحبت‌هایم با سفارت را درباره تمدید پاسپورت منتشر کنم؛ روزی که می‌خواستند مرا به سفارتخانه بکشانند یا اینکه آن را به بعدا موکول کنم؟"

اعضای خانواده الهذلول و برخی از نخبه‌های عربستانی که از ترس ظلم بن‌سلمان از کشور فرار کرده‌اند، بیشتر از دیپلمات‌های غربی، از شخصیت این شاهزاده آگاه هستند. "علیاء الهذلول" خواهر ولید نیز در توییتی نوشت:‌ "این ذهنیت یک کشور مدرن نیست که می‌خواهد شهرهایی را برای موجودات فضایی بسازد بلکه ذهنیت یک کشاورز است. به تمام مسؤولانی که فکر می‌کنند زمانی که در منافع شهروندان کارشکنی می‌کنند، یک اقدام ملی انجام داده‌اند باید گفت: باید بدانی که به زودی مجازات می‌شوی." "مضاوی الرشید" از مخالفان عربستانی گفت: "مقامات سعودی مجازات دسته‌جمعی به راه انداخته‌اند و تعداد پناهنده‌ها به کشورهای دیگر را افزایش می‌دهند."

سرگرمی بن‌سلمان در تعقیب و پیگیری معارضان سعودی در خارج و قتل آنها به شیوه خاشقجی ، فقط محدود به الهذلول نمی‌شود. چرا که فعالان و حقوقدانان عربستانی، که در تبعید به‌سر می‌برند، بارها اعلام کرده‌اند که از تلاش‌ها برای ترور در سفارت‌های کشورشان در پایتخت‌های اروپایی جان سالم به در برده‌اند.

در اواخر سال 2020 عبدالرحمن السحیمی" معارض برجسته عربستانی از تلاش‌های مقام‌های سعودی برای ربودن وی و بازگرداندن وی به کشور به دستور شخص ولیعهد، خبر داد. او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: "یکی از دوستانم (در عربستان) به من اطلاع داد که تلاش‌هایی برای بازگرداندن من به عربستان و انتقالم به فرودگاه به کمک برخی نیروهای امنیتی، صورت می‌گیرد. اهمیت نمی‌دادم ولی امروز این خبر قطعی شد؛ چرا که یکی از افراد پلیس با تلفن همراه من و تلفن همراه همسرم تماس گرفته و خواسته است که من در مرکز پلیس شهرکِ محل سکونتم حاضر بشوم. من به دفتر سازمان ملل اطلاع دادم." این فعال برجسته خطاب به ولیعهد، گفته است: "تو همچنان آدم‌ربایی، بازداشت و قتل را درسر می‌پرورانی."

این حال و روز معارضان عربستانی است که در خارج و در آغوش همپیمانان بن‌سلمان زندگی می‌کنند، پس می‌توان حال و روز معارضان در داخل کشور را متصور شد. آیا بایدن آنها را نجات خواهد داد یا اینکه او نیز چشمان خود را خواهد بست تا نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و جنایات رژیم ریاض را نبیند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها