چه کسی باید به تعهدات خود در برجام بازگردد؟ ایران یا آمریکا؟

چه کسی باید به تعهدات خود در برجام بازگردد؟ ایران یا آمریکا؟
چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 21:06

آنتونی بلینکن، شخص منتخب جو بایدن برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا، در جلسه بررسی صلاحیتش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن آماده بازگشت به توافق هسته ای با ایران است. به این شرط که تهران به اجرای تعهدات خود بازگردد.

العالم - کشکول

بلینکن در این جلسه به نقل از بایدن گفت:" اگر ایران به اجرای تعهدات خود بازگردد، آن‌گاه ما نیز چنین خواهیم کرد".

وی افزود:" ما این را به عنوان نقطه شروع در نظر می گیریم و با کمک متحدانمان - که مجددا در کنار ما قرار خواهند گرفت – برای دستیابی به توافقی محکم تر و بادوام تر تلاش خواهیم کرد".

وی با ادعای اینکه مذاکرات قرار است شامل برنامه موشک های بالستیک ایران و فعالیت های منطقه ای این کشور نیز باشد گفت:" آمریکا قصد دارد دولت های خلیج فارس و اسرائیل را نیز در مذاکرات هسته ای ایران مشارکت دهد".

باید توجه کرد که بلینکن وقتی درمورد سیاست دولت جدید آمریکا در مقابل ایران صحبت می کرد، آشکارا واقعیت ها را زیر و رو کرد. او با این شرط که "ایران باید به تعهداتش پایبند باشد تا آمریکا به برجام بازگردد"، درواقع جای جلاد و قربانی را تغییر داده و فراموش کرد –یا خود را به فراموشی زد- که آنکه باید برای دیگری شرط تعیین کند ایران است. این آمریکا بود که از برجام خارج شد و تحریم های بی سابقه اش را به ایران تحمیل کرد و باقی کشورهای عضو برجام را هم با تهدید، به نقض این توافق نامه و خروج از آن تحریک کرد".

بلینکن این نکته را نیز فراموش کرد که پس از خروج آمریکا از برجام، ایران به اعضای دیگر یک سال مهلت داد تا پایبندی به تعهداتشان را نشان دهند و در برابر تهدیدهای آمریکا تسلیم نشوند.

گواه پایبندی ایران به برجام 15 گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که در تمامی آنها بر پایبندی ایران تاکید شده است.

اما پس از پایان مهلت تعیین شده، ایران با مشاهده پایبند نبودن طرف های برجام به امضای خود، تصمیم گرفت تعهدات خود را نیز کاهش دهد و اعلام کرد که هرگاه طرف های دیگر به تعهدات خود عمل کنند ایران نیز بلافاصله به تعهدات خود باز خواهد گشت.

به نظر می رسد بلینکن با تعیین این شرط برای ایران، هنوز تحت تاثیر سیاست های سبک سرانه و بی پروای ترامپ است. برجام تا این لحظه به لطف ایران زنده مانده است، وگرنه ترامپ آن را کشته و جنازه اش را نیز به خاک سپرده بود.

علاوه بر آن، صحبت وی درمورد شریک کردن کشورهای خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته ای با ایران بیشتر به شوخی می ماند. بلینکن توجه نکرد که عربستان و "اسرائیل" دشمن برجام بوده و هستند و هرآنچه از توطئه های خود در آستین داشتند برای شکست آن بکار بردند.

فکر نمی کنیم بلینکن فراموش کرده باشد که چگونه نتانیاهو هنگام سخنرانی اش در کنگره آمریکا، در محکومیت برجام به باراک اوباما رئیس جمهور سابق این کشور توهین کرد. قطعا این را نیز فراموش نکرده که سعود الفیصل وزیر امور خارجه سابق عربستان در اعتراض به توافق هسته ای، حاضر به سخنرانی در سازمان ملل نشد. ایران همانطور که درباره برجام مذاکره مجدد نمی کند، با عربستان و "اسرائیل" نیز مذاکره نخواهد کرد واین ایده اساسا مردود است.

لذا بلینکن تنها دو گزینه در اختیار دارد. یا به آنچه کشورش در برجام امضا کرده پایبند شود تا ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، یا اینکه سیاست های نابخردانه ترامپ را دنبال کند که در این صورت، کسی جز خود آمریکا مقصر نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها