تاثیر کرونا بر نشست داووس

تاثیر کرونا بر نشست داووس
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 21:04

نشست مجمع جهانی اقتصاد که هر سال در داووس سوئیس برگزار می‌شد امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی آغاز به کار کرده و به مدت پنج روز دیگر ادامه خواهد داشت.

العالم - اروپا

نشست مجمع جهانی اقتصاد (WEF) از امروز دوشنبه آغاز شد و به مدت پنج روز دیگر ادامه خواهد داشت. شرکت کنندگان به جای حضور در داووس سوئیس، به شکل مجازی با هم به گفت‌وگو می‌نشینند. کلاوس شواب، بنیانگذار این مجمع همراه با تصمیم‌گیرندگان جهان می‌خواهد راه‌های برون رفت از بحران را در "سال مرکزی 2021" طرح بریزند.

مجمع جهانی اقتصاد چیست؟

این مجمع خود را به عنوان "بستری برای هزار شرکت پیشرو در جهان" توصیف می‌کند. مجمعی که می‌خواهد "آینده بهتری ایجاد کند". فهرست اعضای این مجمع شامل شرکت‌های بزرگ چند ملیتی از علی بابا، آلیانس و آمازون تا فیس‌بوک، رویال داچ شل و مک کینزی تا اوبر، والمارت و شیائومی است.

حدود 800 نفر برای (WEF) کار می‌کنند، که مرکز آن در سوئیس مستقر است. آنها روی موضوعاتی که باید در دستور کار قرار گیرد مطالعه می‌کنند و بیانگر مواضع مجمع در مورد مسائلی هستند که برای آینده مهم تلقی می‌شوند.

لاگارد، مرکل و ماکرون

امسال کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا به عنوان یک کارشناس در موضوع رشد اقتصادی، پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان و هربرت دیس، رئیس فولکس واگن (VW) در این نشست خواهند بود.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز درباره موفقیت اقتصادی چین در چند سال گذشته صحبت کرد. او گفت «لابی گری» و به راه انداختن یک «جنگ سرد جدید» و یا دفع، تهدید و هراساندن دیگر کشورها و اعمال تحریم علیه آنان جز ایجاد شکاف و آغاز تقابل میان کشورها، هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت.

اورزولا فون‌در‌لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم نیز سخنرانی خواهند کرد.

دومین نشست مجمع جهانی اقتصاد برای پایان ماه مه در سنگاپور و به شکل حضوری برنامه‌ریزی شده است که در آن نتایج کنفرانس مجاری فعلی گنجانده خواهد شد.

تصمیم گیرندگان دنیای مراودات مالی و تجاری به طور سنتی با چهره‌های برتر سیاسی در داووس دیدار می کنند. جیمی دایمون، رئیس جی‌پی مورگان (JP Morgan) بزرگترین بانک آمریکایی به طنز درباره گردهمایی سالانه نخبگان جهانی گفته است: «این جلسات محلی است که میلیاردرها به میلیونرها می‌گویند طبقه متوسط ​​چه احساسی دارد».

او به برکت پست خود به عنوان مدیرعامل بانک جی‌پی مورگان، ثروتی در حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار بهم زده است. به گفته موسسه بلومبرگ، او یکی از 119 میلیاردر مجمع جهانی اقتصاد از مجموع حدود 2000 شرکت‌کننده در آن در سال گذشته است.

در جستجوی گرایش‌های جدید

مجمع جهانی اقتصاد در سال 1971 توسط کلاوس شواب، اقتصاددان و استاد دانشگاه تاسیس شد. شواب متولد شهر راونسبورگ آلمان و 82 ساله است. او علاوه بر دکترای مهندسی و اقتصاد، فوق لیسانس مدیریت دولتی از دانشگاه هاروارد را نیز در کارنامه خود دارد. شواب از سال 1972 به عنوان استاد مدیریت بازرگانی آغاز به تدریس در دانشگاه ژنو کرد.

او در مصاحبه‌ای با روزنامه نویه تسوریشر تسایتونگ (NZZ) گفت که می‌خواهد بستری را ایجاد کند که روسا و مدیران شرکت‌ها بتوانند با ذینفعان خود ملاقات کنند. تمرکز او از ابتدا روی ترندهای (گرایش‌های) جدید و یافتن پاسخی به سوال‌های زمان خود بوده است.

شفاف و بدون مشروعیت؟

"یک قرارداد اجتماعی جدید"، "بازنگری در مصرف برای آینده پایدار"، "ایجاد اقتصاد مثبت برای طبیعت" برخی از مباحث نشست امسال است. منتقدان بارها این مجمع را به عدم شفافیت متهم کرده‌اند. آنها می‌گویند در این نشست‌ها صاحبان قدرت و ثروت در محافل بسته خود برای آینده تصمیم می‌گیرند و در این رابطه هیچ مشروعیت دموکراتیکی وجود ندارد.

قدرت فناوری

شواب اکنون تقریبا شبیه مخالفان سرمایه‌داری نظر می‌دهد، حداقل اگر به تزهایی که او در کتاب فعلی خود با عنوان "کووید 19 نوآغاز بزرگ" بنگریم. کتابی که او همراه تیری مالرت، تحلیل‌گر اقتصادی و یکی از مدیران همایش داووس نوشته است.

شواب در این کتاب یک تغییر سیستم را پیش‌بینی می‌کند که می‌تواند به بیماری کرونا نیز ارتباط داده شود. این که جهان از وضعیت جهانی شده (گلوبال) خارج می‌شود، قدرت فناوری افزایش خواهد یافت، با پیامد کرونا جوامع بیش از پیش دو قطبی خواهند شد و شکاف بین فقیر و غنی بازهم بیشتر خواهد شد.

به گفته کلاوس شواب «در برابر بیماری همه‌گیر کووید19، نیاز به تنظیم مجدد اولویت‌ها و ضرورت اصلاح سیستم‌ها در سراسر جهان افزایش یافته است.» او معتقد است که اکنون فرصتی برای بازنگری در کاپیتالیسم به وجود آمده است.

او در مصاحبه با روزنامه دی سایت (Die Zeit) گفته است که «نئولیبرالیسم روزگار خود را گذرانده»، تاکید بر «رشد معیار اشتباهی است» و «سرمایه‌داری جهانی باید دوباره تعریف شود».

اما این سخنان برای تصمیم‌گیرندگان جهان و مدیران شرکت‌هایی که بیشترین سود را از سیستم فعلی می‌برند، چه جذابیتی می‌تواند داشته باشد؟ آنها چرا باید به تغییری جدی علاقمند باشند؟ به عنوان مثال بانک جی‌پی مورگان در سال گذشته میلادی 29 میلیارد دلار درآمد خالص کسب کرده است. این تقریبا چهار برابر ارزش کل سهام کومرتس بانک در بازار است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها