رایزنی با همسایگان و کره شمالی، محور اولین روز کاری وزیر خارجه بایدن

رایزنی با همسایگان و کره شمالی، محور اولین روز کاری وزیر خارجه بایدن
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 11:56

«آنتونی بلینکن» پس از آغاز به کار به عنوان هفتاد و یکمین وزیر خارجه آمریکا، با همتایان خود در کانادا، مکزیک، ژاپن و کره جنوبی گفت‌و‌گو و درباره مسائل دوجانبه و بین‌المللی رایزنی کرد.

العالم _ آمریکا

در اولین روز حضور آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه آمریکا او با وزرای خارجه دو کشور همسایه این کشور و همچنین ژاپن و کره جنوبی صحبت کرد.

آنتونی بلینکن پس از دریافت تاییدیه مجلس سنای آمریکا و تبدیل شدن به هفتاد و یکمین وزیر خارجه این کشور، با چهار وزیر خارجه تلفنی صحبت کرده است.

وزیر خارجه دولت جو بایدن همانند رئیس‌جمهور آمریکا، اولین تماس خارجی را به کانادا اختصاص داد و ابتدا با «مارگ گارنو» وزیر خارجه این کشور همسایه صحبت کرد.

بلینکن در توییتر خود نوشت: «از صحبت کردن با مارک گارنو لذت بردم. کانادا یکی از نزدیک‌ترین متحدان ماست و من مشتاق کار کردن و مشارکت به منظور تقویت منافع مشترکمان و مقابله با چالش‌‎های مشترکمان هستم».

صحبت با وزیر خارجه مکزیک، دومین تماس تلفنی خارجی آنتونی بلینکن در مقام وزیر خارجه آمریکا بود و او در صحبت با این کشور همسایه درباره روابط دوجانبه رایزنی کرد.

بلینکن در این باره در توییتر نوشت: «من صحبتی عالی با مارسلو ابرارد وزیر خارجه مکزیک درباره ضرورت ادامه همکاری بین ایالات متحده و مکزیک داشتم. ما برای پیوندمان با مکزیک ارزش قائل هستیم و به روابط دوجانبه حدودا ۲۰۰ ساله‌مان متعهد هستیم».

وزیر خارجه جدید آمریکا در سومین رایزنی خارجی خود، با همتای ژاپنی درباره روابط دوجانبه و همچنین تنش‌ها با کره شمالی رایزنی کرد.

وی در توضیح درباره این تماس اعلام کرد: «من و توشیمیتسو موتگی وزیر خارجه (ژاپن) بر این موضوع که ائتلاف ایالات متحده-ژاپن اساس صلح، امنیت و رفاه در یک منطقه آزاد و باز در ایندوپاسفیک (مناطق بین اقیانوس هند و آرام) است، تاکید کردیم. من خرسندم که به همتایانم تعهد رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به تقویت ائتلاف‌های ایالات متحده و تعامل مجدد با جهان را تصریح می‌کنم».

«کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی چهارمین مقتام خارجی است که در روز اول حضور بلینکن به عنوان وزیر خارجه آمریکا با او هم صحبت شد.

به روایت بلینکن، او و وزیر خارجه کره جنوبی بر «بر ضرورت و توانمندی ائتلاف ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی که محور صلح، امنیت و رفاه در منطقه ایندوپاسیفیک است، تاکید کردند و همچنین بر اهمیت همکاری ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن تاکید کردند».

هر چند بلینکن در توییت‌های خود اشاره‌ای به موضوع تنش‌ها با کره شمالی نکرده است اما همواره این موضوع محور ثابت در رایزنی‌‎ها بین مقام‌های آمریکایی با ژاپن و کره جنوبی بوده است.

پیش از این و به دنبال آغاز به کار بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، کاخ سفید با این ادعا که برنامه اتمی کره شمالی تهدیدی جدی برای آمریکا و متحدانش است، گفت واشنگتن در حال تدوین راهبردی جدید برای مقابله با آن است.

رایزنی وزیر خارجه آمریکا با همتایان خود در کانادا، مکزیک، ژاپن و کره جنوبی نشان می‌دهد که دولت بایدن ضمن تلاش برای بهبود روابط با همسایگان آمریکا، درصدد تقویت ائتلاف‌های واشنگتن با توکیو و سئول در رابطه با کره شمالی است.

پیش از این «لوید آستین» بعد از گرفتن تاییدیه مجلس سنای آمریکا و آغاز به کار به عنوان وزیر دفاع این کشور، طی اولین تماس‌های خارجی خود با دبیرکل ناتو و وزیر دفاع ژاپن صحبت کرده بود.

آستین در این تماس‌های تلفنی ضمن اعلام تعهد دولت بایدن به ناتو و اتحاد با ژاپن، درباره کره شمالی رایزنی کرد و به چین هشدار داده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها