نخست‌وزیر اردن وارد بغداد شد

نخست‌وزیر اردن وارد بغداد شد
پنج‌شنبه 9 بهمن 1399 - 13:11

نخست وزیر اردن امروز (پنجشنبه) برای دیدار و گفت وگو با مقامات عراقی وارد بغداد شد.

العالم - اردن

به نقل از رسانه های عراقی، «بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن ظهر امروز در سفری رسمی وارد بغداد شد و قرار است با «مصطفی الکاظمی» همتای عراقی خود دیدار کند.

برپایه این گزارش، بررسی آینده همکاری اردن و عراق در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی در راستای منافع مشترک دو کشور محور سفر الخصاونه به بغداد را تشکیل می دهد.

سفیر عراق در اردن بیست و هفتم دیماه گذشته از همکاری اطلاعاتی - امنیتی دو کشور و تهیه ۱۴ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های مختلف خبر داده بود.

«حیدر العذاری» تصریح کرده بود که ۱۴ یادداشت تفاهم بین عراق و اردن در زمینه های حمل و نقل، صنعت ، مواد معدنی، منابع آبی، آموزش عالی، کار و امور اجتماعی، فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی بین عراق و اردن تهیه شده و سفارت عراق در اردن و سفارت اردن در عراق بی وقفه در تلاش برای امضا و اجرایی کردن آنها هستند.

وی افزوده بود: پنج عدد از این یادداشت تفاهم ها عملا نهایی شده و آماده امضا است و منتظر تعیین زمان و مکان مناسب برای انجام این امر هستیم. تلاش ها برای نهایی کردن ۹ یادداشت تفاهم دیگر نیز در جریان است.

العذاری درباره همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین عراق و اردن نیز گفته بود: اردن بر اساس روابط استراتژیک و تاریخی و جغرافیایی دو کشور نقش مهمی در حمایت و پشتیبانی از عراق در جنگ علیه تروریسم داشت.

وی افزوده بود: ثبات عراق به دلیل موقعیت دو کشور و مرزهای مشترکی که آنها را به هم متصل می کند، به سود اردن است. همچنین همکاری مشترکی در زمینه آموزش نیروهای عراقی وابسته به وزارت دفاع وجود دارد و سال گذشته هر سه ماه یک دوره آموزشی برگزار شد و همکاری ها همچنان ادامه دارد.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق ۲۹ آذرماه گذشته در یک سفر از پیش اعلام نشده به اردن رفت و با شاه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

دفتر الکاظمی آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار روابط دو جانبه و مسائل مشترک مورد علاقه به ویژه مقابله با چالش های اقتصادی کنونی و روش‌های بهبودی نسبت به آثار همه گیری کرونا بر اقتصاد دو کشور را بررسی کردند.

عراق و اردن در قالب سازوکار هماهنگی سه جانبه با مصر همکاری می کنند. شهر قاهره چندی پیش شاهد رایزنی‌های سه جانبه این سه کشور برای تقویت روابط و همکاری در زمینه‌های مختلف بود.

آخرین نشست سه جانبه بین سه کشور در سطح وزیران امور خارجه درباره سازوکار هماهنگی سه جانبه درخصوص مسایل فی‌مابین و منطقه‌ای، ۲۲ مهرماه گذشته در شهر قاهره برگزار شده بود.

این رایزنی ها در چارچوب اجرایی کردن نتایج اجلاس سران سه کشور عراق، مصر و اردن صورت گرفت که شهریورماه گذشته در شهر امان برگزار شد.

امان پایتخت اردن چهارم شهریور گذشته شاهد برگزاری نشست سه جانبه «عبدالله دوم» شاه این کشور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر بود که طی آن، همکاری منطقه‌ای و در صدر آن مسئله فلسطین و هماهنگی برای مقابله با شیوع «ویروس کرونا» مورد بحث قرار گرفت.

اردن، عراق و مصر تاکنون سه نشست در سطح سران برگزار کرده‌اند که نخستین نشست در ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی در قاهره، دومین نشست در ماه سپتامبر همان سال در آمریکا و سومین نشست مردادماه گذشته، در امان برگزار شد.

قرار است چهارمین نشست سران اوایل سال جاری میلادی با سفر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به بغداد برگزار شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها