دولت بایدن نیامده متعهد به تامین امنیت رژیم صهیونیستی شد!

دولت بایدن نیامده متعهد به تامین امنیت رژیم صهیونیستی شد!
پنج‌شنبه 9 بهمن 1399 - 17:44

دولت جدید آمریکا به ریاست‌ "جو بایدن" بلافاصله پس از روی کار آمدن موضع خود را در حمایت از رژیم صهیونیستی و حضور اشغالگرانه‌اش در منطقه خاورمیانه اعلام کرد. "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا همچنین بر تعهد کشورش در دفاع از امنیت اسرائیل تأکید و اعلام کرد که واشنگتن به تلاش‌ها برای پیشبرد صلح(!!) در منطقه ادامه خواهد داد.

العالم- تحلیل روز

بلینکن در حالی ‌که هنوز یک روز از حضورش در سمت وزیر خارجه آمریکا نمی‌گذرد، در تماس تلفنی با "گابی اشکنازی" وزیر خارجه رژیم اشغالگر درمورد "مسائل استراتژیک و تداوم دامنه صلح(!) گفت‌وگو و همچنین از پیشرفت‌های اخیر حاصل‌شده در انعقاد پیمان‌های موسوم به آبراهام با هدف عادی‌سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عربی استقبال کرده است".

پیش از این، دولت بایدن روز چهارشنبه از تغییر فراگیر در سیاست منطقه‌ای آمریکا خبر داد که مبتنی بر "بازنگری" در حمایت نظامی از کشورهای عربی خلیج‌فارس است که به عقیده برخی ناظران، این اظهارات به مثابه فشار مداوم علیه این کشورها است که طی سال‌های اخیر منافع‌شان را از طریق جلب رضایت آمریکا پیش می‌بردند و دولت ترامپ موازی با این گام، سیاست "دوشیدن شیر گاوده" را دنبال می‌کرد.

همانطور که به نظر می‌رسد سرعت بخشیدن به تلاش‌ها برای راضی کردن رژیم اشغالگر یکی از اولویت‌ها در سیاست بایدن و وزیر خارجه‌اش، بلینکن است همانطور که دولت "دونالد ترامپ" نیز این هدف را جزو مهم‌ترین اولویت‌های خود قرار داده بود. لذا در ساختار کلی گرایش آمریکا به حمایت از اشغالگران هیچ تفاوتی وجود ندارد.

همزمان، وزیر خارجه جدید آمریکا همچنین بر اهتمام کشورش بر شراکت پایدار میان واشنگتن و تل‌آویو تأکید کرده است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در این‌باره تصریح کرد: "وزیر خارجه اشکنازی و وزیر خارجه بلینکن بر همکاری پایدار میان ایالات متحده و اسرائیل تأکید و تأیید کردند که دو کشور در زمینه چالش‌های پیش‌رو با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند."

طبیعی است که چالش‌هایی که بیانیه آمریکا به آنها اشاره می‌کند، در کشورها، جنبش‌ها و طیف‌هایی خلاصه می‌شود که خواهان پایان اشغال فلسطین و بازگرداندن این سرزمین به صاحبان اصلی آن و اخراج اشغالگران از آن هستند. ولی توافقات آبراهام که در این بیانیه اشاره شده، توافقات فوق‌العاده مبتنی بر حذف قضیه فلسطین و فراهم کردن بستر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و کشورهای عربی و اسلامی مانند بحرین، امارات، سودان و مغرب است که از یاری قضیه محوری فلسطین دست کشیده و اشغالگران را یاری می‌کنند.

گام بایدن و دولت جدید آمریکا برای "بازگشایی کنسولگری قدس شرقی و دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن، که دولت ترامپ آن را بست، و پایبندی به راه‌حل دو کشور" نه تنها کافی نیست بلکه هدف آن فریب دادن افکار عمومی جهان است.

در همین راستا، نویسنده‌ای از اعضای سازمان (ifNotNow) و پژوهشگر در حوزه تئوری سیاسی در دانشگاه شیکاگو از واشنگتن خواسته که اسرائیل را مسئول ظلم و نژادپرستی و خشونت علیه فلسطینیان و عرب‌ها معرفی کند و ابزارهای فشار به این رژیم را فعال و از فعالان فلسطینی و اسرائیلی که برای برقراری عدالت و مساوات تلاش می‌کنند، حمایت کند و همچنین دولت واشنگتن کمک‌های میلیارد دلاری برای نهاد نظامی اسرائیل را متوقف کند و از این طریق، این رژیم را برای پایان دادن به محاصره فلسطینیان و قبول مسئولیت ظلم علیه فلسطینیان تحت فشار بگذارد.

السید ابو ایمان

پربیننده ترین خبرها