بیانیه مشترک ضامنین روند آستانه در حاشیه نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه

بیانیه مشترک ضامنین روند آستانه در حاشیه نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه
پنج‌شنبه 9 بهمن 1399 - 22:12

سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین روند آستانه، در حاشیه پنجمین نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو بیانیه‌ای در حمایت از حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه صادر کردند.

العالم - سوریه

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (پنجشنبه) از صدور بیانیه نشست پایانی کشورهای ضامن روند آستانه خبر داد.

در همین خصوص سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: در حاشیه پنجمین نشست کمیته‌ تدوین قانون اساسی که از ۶ تا ۱۰ بهمن در ژنو در حال برگزاری است، سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه پس از نشست و رایزنی با هیأت­‌های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، «گیر پدرسون» جمع بندی خود را در قالب بیانیه‌ای صادر کردند.

خطیب‌زاده در خصوص مفاد بیانیه اظهار داشت: این سه کشور ضمن استقبال از رایزنی‌های صورت گرفته در چارچوب کمیته تدوین قانون اساسی و نقش و اقدامات نماینده ویژه دبیرکل، بر ادامه رایزنی‌ها در نشست آتی اجلاس بین­‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه (پانزدهمین نشست بین المللی روند آستانه) در سوچی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ توافق کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان روند آستانه در حاشیه نشست عادی کمیته قانون اساسی در ژنو در تاریخ ۶ تا ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ نشستی سه جانبه تشکیل داده و در نشست با هیأت‌های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه «گیر پدرسون» به رایزنی پرداختند که در خصوص فرآیند کمیته قانون اساسی موارد زیر مورد توافق قرار گرفت.

۱- بار دیگر بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه اذعان و بر لزوم احترام به این اصول توسط همه طرف‌ها تأکید کردند.

۲- از برگزاری پنجمین نشست کمیته تدوین قانون اساسی مورخ ۶ بهمن ماه لغایت ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ در ژنو استقبال کرده و بار دیگر آمادگی خود را برای حمایت از کار کمیته از طریق تعامل مستمر با هیأت‌های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، «گیر پدرسون» به عنوان تسهیل‌گر به منظور حصول اطمینان از عملکرد موثر و پایدار کمیته اعلام کردند.

۳- بر نقش مهم کمیته قانون اساسی در ژنو که حاصل مشارکت سرنوشت ساز ضامنان آستانه بوده و موجب پیشبرد تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و نیز پیشرفت‌ روند سیاسی تحت راهبری سوری و مالکیت سوری با تسهیل گری سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت شده است، تأکید کردند.

۴- طرفین اظهار داشتند که کمیته قانون اساسی باید با روحیه مصالحه و مشارکت سازنده و بدون دخالت خارجی و تحمیل برنامه زمانبندی از بیرون به کار خود ادامه دهد تا اعضای کمیته به توافقی کلی دست یابند و نتیجه کار کمیته مورد پذیرش و حمایت حداکثری ملت سوریه قرار گیرد.

۵- بر قصد خود مبنی بر ادامه رایزنی‌ها در خصوص موضوعات فوق الذکر در نشست آتی اجلاس بین‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه (پانزدهمین نشست بین‌المللی روند آستانه) در سوچی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ تأکید کردند.

به گزارش فارس، دور چهارم نشست مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه از ۳۰ نوامبر تا چهارم دسامبر سال گذشته برگزار و جلسات کمیته چندین موضوع از جمله اصول ملی، پرونده بازگشت پناهندگان و رد هر گونه طرح جدایی طلب علاوه بر پرونده بشر دوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرف‌های سوری توافق کردند که پنجمین دور از نشست‌های کمیته قانون اساسی اواخر ژانویه سال در ژنو برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها