جنبش «جان سیاه پوستان ارزش دارد» نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد

جنبش «جان سیاه پوستان ارزش دارد» نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد
شنبه 11 بهمن 1399 - 12:10

نماینده پارلمان نروژ جنبش «جان سیاه پوستان ارزش دارد» را که به تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی نظام مند و خشونت پلیس سفید پوست در آمریکا منجر شد، به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ معرفی کرد.

العالم ـ آمریکا

روزنامه گاردین نوشت: جنبش «جان سیاه پوستان ارزش دارد» به دلیل نقشی که در درخواست برای تغییر نظام مند علیه نژادپرستی و گسترش آن در سراسر جهان داشته، برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزد شده است.

پیتر اِدی نماینده پارلمان نروژ گفت، این جنبش کشورهای خارج از آمریکا را وادار به مبارزه با نژادپرستی در درون جوامع خود کرده است.

این نماینده پارلمان گفت: یکی از چالش های اصلی نه تنها در آمریکا بلکه در اروپا و آسیا درگیری های فزاینده بر پایه بی عدالتی است. جنبش جان سیاه پوستان ارزش دارد به جنشی مهم در جهان برای مبارزه با بی عدالتی نژادی تبدیل شده است.

وی گفت این جنبش دستاوردهای مهمی در افزایش آگاهی و بیداری وجدان ها در خصوص بی عدالتی نژادی داشته است.

ادی که خود قبلا به عنوان فعال حقوق بشر از سوی کشورهای روسیه و چین برای دریافت این جایزه نامزد شده بود، گفت: بیش از هر چیز تحت تاثیر شیوه ای قرار گرفته که جنبش "جان سیاه پوستان ارزش دارد" توانسته است مردم را از همه گروه های اجتماعی به غیر سیاه پوستان آمریکایی و افراد تحت ظلم بسیج کند. این جنبش بسیار گسترده و از این جهت در مقایسه با جنبش هایی که قبل از آن به وجود آمده اند، متفاوت بوده است.

به گزارش ایرنا، جنبش جان سیاه پوستان ارزش دارد" ابتدا در سال ۲۰۱۳ در اعتراض به تبرئه فردی که به تریوان مارتین جوان سیاه پوست ۱۷ ساله آمریکایی شلیک کرده بود، تاسیس شد.

این جنبش به دنبال اعتراضات به قتل مایکل براون و اریک گارنر دیگر سیاه پوستان آمریکایی که به دست پلیس سفید پوست کشته شدند رسمیت بیشتری یافت. مرگ جورج فلوید سیاه پوست آمریکایی که با فشار زانوی پلیس به گلویش خفه شد و تیراندازی و مرگ بریانا تیلور دختر ۲۶ ساله سیاه پوست آمریکایی و تکنسین که در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۲۰ میلادی، توسط افسران اداره پلیس مترو لوئیزویل آمریکا به ضرب گلوله به قتل رسید به اعتراضات گسترده ای در سال ۲۰۲۰ در آمریکا منجر شد.

معرفی نامزد برای دریافت جایزه صلح نوبل از سوی هر سیاستمداری که در سطح ملی فعالیت می کند پذیرفته می شود و آنها اجازه دارند در دو هزار کلمه دلیل نامزدی یک فرد یا گروه برای دریافت این جایزه را بیان کنند. مهلت معرفی نامزدهای جایزه صلح نوبل امسال اول فوریه به پایان می رسد.

پربیننده ترین خبرها