شیردوشی سعودی‌ها این‌بار توسط مکرون

شیردوشی سعودی‌ها این‌بار توسط مکرون
يکشنبه 12 بهمن 1399 - 14:14

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور فرانسه برای فائق آمدن به بحران داخلی کشورش، به دلارهای سعودی چشم طمع دوخته؛ چرا که او در اظهارات اخیرش درباره توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1، خواستار مشارکت عربستان سعودی در مذاکرات احتمالی درباره این توافق شده است.

العالم- درگوشی

"امانوئل مکرون" طی اظهاراتی سوال‌برانگیز در روز جمعه، خواستار مشارکت به گفته او، برخی شرکای منطقه‌ای قدرت‌های بین‌المللی از جمله عربستان سعودی در مذاکرات هسته‌ای ایران شد. این در حالی‌ست که مسلم است که جمهوری اسلامی بارها هرگونه مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای را رد کرده است.

شواهد عینی چند سال اخیر حاکی‌ست که عربستان سعودی در دو حالت خزانه‌اش را بر روی کشورهای غربی باز می‌کند: زمانی‌که غرب از این رژیم و مسئولانش و نقش ادعایی‌شان تعریف و تمجید می‌کنند و یا زمانی‌ها مورد تهدید و تحت فشار غربی‌ها قرار بگیرد.

بدیهی است که فرانسه از مدت‌ها پیش به‌ویژه از زمان ریاست‌جمهوری مکرون به و دلیل وخامت اوضاع اقتصادی‌اش با بحران داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. با در نظر گرفتن این امر، مکرون همانند "دونالد ترامپ"، در تلاش برای دوشیدن سعودی‌ها است.

انتخابات فرانسه نزدیک شده و مکرون یک رقیب بسیاری قوی، "مارین لوپ" راستگرای افراطی دارد که تحت حمایت میلیاردها دلار امارات است.

از سوی دیگر، کارشناسان و ناظران مسائل منطقه‌ای می‌گویند مکرون به دنبال بر هم زدن درخصوص توافق هسته‌ای است لذا با ارائه پیشنهاداتی جدید، وضعیت را پیچیده می‌کند تا مانع از احیای مجدد توافقی شود که ترامپ به صورت خودسرانه از آن خارج شد.

توافق هسته‌ای، حقوق برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران را تضمین می‌کند و بهانه‌های کشورهایی غربی درباره نگرانی‌شان از دستیابی ایران به بمب اتمی را از میان برمی‌دارد. بنابراین، این توافق هیچ‌گونه ربطی به عربستان سعودی ندارد، پس چرا باید مکرون در این برهه چنین پیشنهادی را مطرح کند؟

شاید مکرون از طرف سعودی‌ها و صهیونیست‌ها مکلف شده تا چنین اظهارات و پیشنهادی درباره توافق هسته‌ای ایران مطرح کند تا از این طریق، در مسیر احیای این توافق و بازگشت دولت "جو بایدن" به آن سنگ‎اندازی کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور فرانسه با این اظهارات غیرمنطقی درصدد تکمیل حضور فرانسه در منطقه است که اخیرا با مداخله در مسائل لبنان و عراق آغاز شده و اکنون با حمایت ویژه از عربستان سعودی تکمیل می‌شود.

پربیننده ترین خبرها