کشف گور جمعی حاوی 400 قربانی داعش در شمال عراق

کشف گور جمعی حاوی 400 قربانی داعش در شمال عراق
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 09:45

فرماندهی پلیس استان نینوی از کشف گور جمعی حاوی بقایای اجساد بیش از 400 نفر از قربانیان حمله داعش به این استان در شمال عراق خبر داد.

العالم - عراق

فرماندهی پلیس استان نینوی، در شمال عراق از کشف یک گور جمعی از قربانیان گروه تروریستی داعشی خبر داد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی پلیس نینوی که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، پیکرهای ۴۰۰ قربانی کشته شده به دست داعش در این گور جمعی پیدا شد. این گور بزرگ در روستای «حمیدات» از توابع شهرستان «تلعفر» در غرب استان نینوی کشف شد و این دومین گور جمعی پیدا شده در موصل طی چند ماه اخیر است.

چندی پیش دولت عراق اعلام کرد که درصدد جمع آوری اطلاعات و اسناد مربوط به دو گودال مرگ «الخسفه» و «علو عنتر» در استان نینوی در شمال این کشور است، جایی که اجساد هزاران غیرنظامی بی‌گناه که داعش آنها را در مدت سه سال اشغال موصل مرکز این استان کشته بود، زیر خروارها خاک دفن شدند.

روزنامه دولتی «الصباح» عراق به نقل از «سعد العبدلی» عضو کمیته مشاوران در هیئت دولت عراق نوشت: «نبش حفره الخسفه در استان نینوی نیاز به تلاش‌های بین المللی دارد، زیرا این گودال بزرگ‌ترین و خونبارترین گور جمعی قربانیان داعش است و هنوز به درستی در خصوص عمق و تعداد اجسادی که در آنجا ریخته شده است، گزارشی در دست نیست».

وی افزود: «داعش اجساد قربانیان را به صورت عمودی و هر بار در دسته‌های چند تایی در گودال الخسفه انداخته است که این باعث می‌شود بقایای اجساد با یکدیگر مخلوط شده باشد و تشخیص آنها از یکدیگر برای بازگرداندنشان به خانواده‌هایشان دشوار شود، علاوه بر اینکه اطلاعاتی وجود دارد که ته گورستان بسیار عمیق و کاملا تاریک است و حاوی آب، محلول‌های شیمیایی، گازها و چیزهای دیگر است».

گروهک تروریستی داعش در مدت سه سال اشغال موصل مرتکب جنایت‌های وحشتناک و وحشیانه‌ای شد که یکی از نمادهای آن گودال بزرگ و معروف «الخسفه» است که داعش هزاران انسان بی گناه را کشته یا زنده زنده در این گودال انداخته و زیر خروارها خاک مدفون کرده است.

گودال الخسفه تا قبل از حمله داعش یکی از مناظر طبیعی استان نینوی به شمار می‌رفت و گفته می‌شود بر اثر سقوط شهاب سنگ به زمین در هزاران سال پیش ایجاد شده است، اما از زمان حمله داعش به عنوان نماد قربانیان این گروه تروریستی و گردانندگان آن تبدیل شد و به گودال مرگ شهرت یافت.

این گودال در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب موصل مرکز استان نینوی و در دل صحرا واقع است و قطر آن ۵۰ متر و عمقش ۱۸۴ متر خوانده شده و برخی کارشناسان هم آن را بسیار عمیق‌تر از این عدد خوانده‌اند.

درباره شمار قربانیان داعش که در گودال الخسفه دفن شده اند آمارها متفاوت است؛ برخی حتی تا ۱۰ هزار نفر برآورده کرده اند. داعش برخی از این قربانیان را مجبور می‌کرد تا بر لبه گودال بایستند برخی را زنده زنده در داخل این گودال می‌انداختند و برخی دیگر را پس از شلیک گلوله به این گودال پرت می‌کردند. مقامات عراقی می‌گویند که بعید نیست که هزاران نفر در این گودال کشته شده باشند و شناسایی آنها سالها طول خواهد کشید.

خانواده‌های قربانیان داعش در نینوی بارها از دولت عراق خواسته‌اند که تحقیق و تفحص را در این گودال عمیق آغاز کند تا از سرنوشت عزیزان مفقود خود مطلع شوند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها