سفر هیأت‌های «حماس» و «جهاد اسلامی» فلسطین به مسکو

سفر هیأت‌های «حماس» و «جهاد اسلامی» فلسطین به مسکو
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 14:49

یک هیأت بلندپایه از جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز وارد مسکو شد و قرار است یک هیأت از جنبش حماس نیز به زودی به روسیه سفر کند.

العالم - فلسطین اشغالی

امروز (دوشنبه - اول فوریه)، یک هیئت بلندپایه از جنبش جهاد اسلامی فلسطین به ریاست «زیاد النخاله» برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسیه درباره آخرین تحولات فلسطین، به مسکو سفر کرد.

پایگاه خبری «فلسطین الیوم» با انتشار این خبر نوشت که این سفر به دعوت وزارت خارجه روسیه صورت گرفته است تا درباره جدیدترین تحولات قضیه فلسطین و پرونده‌های مرتبط با آن گفت‌وگو شود.

بنا بر این گزارش، این هیأت قرار است درباره روابط دوجانبه در راستای خدمت به مردم فلسطین، جلب حمایت بین‌المللی برای حقوق ملی و قانونی این مردم و شیوه‌های مقابله با سیاست‌های اشغالگران علیه ملت و سرزمین فلسطین از جمله شهرک‌سازی، محاصره و سرکوب رایزنی شود.

پایگاه خبری شبکه المیادین نیز با انتشار خبر سفر هیأت بلندپایه جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مسکو نوشت که قرار است یک هیأت بلندپایه از جنبش حماس نیز به مسکو سفر کند و «موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی این جنبش، در رأس این هیأت‌ گفت‌وگوها در روسیه را دنبال خواهد کرد.

این سفرها در حالی صورت می‌گیرد که اخباری در خصوص احتمال مشارکت جنبش جهاد اسلامی فلسطین، برای نخستین بار در انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین و ائتلاف با جنبش حماس منتشر شده است. هرچند که دیروز (یک‌شنبه - ۳۱ ژانویه) «خالد البطش» عضو دفتر سیاسی این جنبش جهاد اسلامی در این خصوص موضع‌گیری کرد و گفت که موضوع مشارکت در این انتخابات، منوط به تغییر مرجعیت کنونی انتخابات است و شروطی را برای شرکت در این انتخابات اعلام کرد.

وی گفت: جهاد اسلامی از همان آغاز صحبت درباره حکم ریاستی برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاستی اعلام کرد که دروازه اصلاح اوضاع فلسطین تنها در برگزاری انتخابات نیست بلکه در مشارکت ملی و آماده‌سازی فضا برای کسب اعتبار برای پروژه ملی است.

البطش افزود: دبیر کل جنبش جهاد اسلامی نیز خواستار توافق بر سر برنامه سیاسی ملی و پایبندی همه به آن شد. این برنامه یا با توافق یا با انتخابات اجرایی می‌شود. موضع ما در قبال این فرایند پس از جلسه گفت‌وگوی آتی در قاهره اعلام خواهد شد. به معنای دیگر هیچ بیانیه یا موضع‌گیری رسمی در خصوص این امر تا آن زمان صادر نمی‌شود.

پیشتر جنبش فتح از سفر هیأتی متشکل از گروه‌های فلسطینی به قاهره طی هفته جاری برای بررسی پرونده انتخابات سراسری فلسطین خبر داد و سخنگوی این جنبش اعلام کرد که هیأتی متشکل از جنبش های فتح، حماس، جهاد اسلامی و گروه‌های سازمان آزادیبخش فلسطین به قاهره می‌روند تا تمامی مسائل مرتبط با برگزاری انتخابات سراسری فلسطین را مورد بررسی قرار دهند.

اما امروز موسی ابومرزوق از تعویق نشست گروه‌های فلسطینی در قاهره خبر داد و گفت که تصمیم بر آن شده است که نشست گروه‌های فلسطینی به بعد از ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) موکول شود.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اواخر دی‌ماه گذشته، موعد برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاستی و شورای ملی را تعیین کرد و طی حکمی، اعلام شد که انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی ۳۱ جولای ( ۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی را ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها