ربیعی: برای اصلاحات بودجه در کنار مجلس هستیم/ از رد کلیات تشکر می‌کنیم

ربیعی: برای اصلاحات بودجه در کنار مجلس هستیم/ از رد کلیات تشکر می‌کنیم
سه شنبه 14 بهمن 1399 - 12:24

سخنگوی دولت گفت: حضور زنان در عرصه های مدیریتی رو به افزایش بوده به نحوی که در سال ۹۲ این حضور حداکثر پنج درصد بود و هم اکنون ۲۴% زنان در عرصه مدیریتی حضور دارند.

العالم - ایران / سیاسی

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن روز مادر و روز زن،گفت: با توجه به موانع مختلف کماکان نیازمند سیاست‌گذاری‌های معطوف به زنان هستیم. فاطمه (س) الگویی جاودان در همه وجوه اجتماعی و کنشگری فعال در عرصه های اجتماعی و سیاسی در همه دورانهاست و در عین حال الگوی مادری فداکار و خانواده ای سرشار از مهر و عطوف و تربیت است. فاطمه زهرا (س) این وجوه به ظاهر ناهمگن را در یک منظومه سازگار قرار داده بودند.

وی با بیان اینکه نامگذاری زاد روز فاطمه (س) برای پاسداشت مقام مادران و زنان، روز مادر و زن ر ا پر از معنی و مفهوم غنی ساخته است، اظهار داشت: با توجه به موانع مختلف برای حضور اثربخش زنان در عرصه های مختلف ما کماکان نیازمند سیاستگزاری های معطوف به زنان هستیم. در این میان شیوه سبک زندگی فاطمه زهرا (س) الگویی برای ما و نمونه مشی عملی ما می تواند باشد.

پس از انقلاب اسلامی نرخ مشارکت سیاسی زنان همواره رو افزایش بوده

ربیعی افزود: انقلاب اسلامی زمینه ای را فراهم ساخت که زنان با عبور از حضور آمرانه در تجدد کلیشه ای به حضوری خود انگیخته و همگانی در سپهر جامعه دست یافتند.حضور زنان در تظاهرات خیابانی و قرار گرفتن در مقابل گلوله ها در ۴ دهه قبل یک شگفتی عظیم بود که بی شک نشات گرفته از الگویی فاطمی در این عصر بود.

وی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی نرخ مشارکت سیاسی زنان همواره رو افزایش بوده و در انتخابات اخیر نیز مشارکت آنها بیش از مردان بود است (۵۲ درصد). حضور زنان در عرصه های مدیریتی هم رو به افزایش بوده به نحوی که در سال ۹۲ این حضور حداکثر پنج درصد بود و هم اکنون ۲۴% زنان در عرصه مدیریتی حضور دارند.

سخنگوی دولت گفت: در عرصه های علمی، زنان ما درخشش های بسیاری داشتند. هم اکنون ۳۳ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند، که این نسبت پیش از انقلاب ۲ درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز دانشجویان دختر بیش از پسران روی صندلی های دانشگاهها نشسته اند، گفت: همچنین در این سالها با تمهیدات صورت گرفته در دولت حضور زنان در سازمان های مردم نهاد افزایش چشمگیر یافته است و امروز زنان پیشتازان خیر جمعی است.

سخنگوی دولت افزود: دولت نیز در راستای سیاستگذاری معطوف به زن، ۱۰ لایحه جدید حمایت از زنان مدیران و دختران را تهیه نموده است. در این دولت در حمایت از زنان ایرانی، قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی دنبال و در این ماهها اجرایی شد.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات حقوقی برای حمایت زنان و کودکان با پیشبرد لایحه تامین امنیت زنان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان صورت گرفته است. طرح الگوسازی و اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده و مهارت ارتباطی در خانواده اجرایی شده و تقویت مهارت های فردی خانواده ها در بحران کرونا نیز اخیرا اجرایی شده است.

ربیعی گفت: با توجه به زمینه های ایجاد شده برای مشارکت اقتصادی زنان بخش بیشتری از اشتغال های ایجاد شده در سالهای اخیر به زنان اختصاص یافته است.در سالهای اخیر در بحث بازار کار نرخ مشارکت زنان از ۱۳.۴% در سال ۹۲ به %۱۵.۵ افزایش یافته و سهم زنان از اشتغال سیر صعودی داشته، به عنوان مثال از ۲۳.۵ میلبون شاغلین کشور، بیش از ۳.۶۹.۰۰۰ نفر را زنان تشکیل می دهند. و در سال ۹۵ به ۶۶ درصدرسیده است.

وی افزود: طرح توانمندسازی زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار مبتنی بر مهارت افزایی و مشارکت دادن در کسب و کارهای خرد و الگوهای نوین اشتغال خانگی در کشور اجرایی شده است. در این راستا از تشکیل بیش از ۴۱۰ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عشایر و تعاونی زنان حمایت شده است.

زنان بیشتر وارد بازار کار رسمی شده اند

ربیعی اظهار داشت: همچنین جهت تامین امنیت آینده زنان سرپرست خانوار بیش از دویست و بیست هزار نفر در چند سال اخیر از سوی دولت دارای بیمه تامین اجتماعی شده اند. سهم بیمه شده های زن از سال ۹۲ تا ۹۹ همواره رو به افزایش بوده است، یعنی زنان بیشتر وارد بازار کار رسمی شده اند و اکنون به ۲۰.۳% رسیده است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: از همین فرصت استفاده کرده و در ادامه موفقیت زنان ایرانی سرکار خانم مژده روشن طبری مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد با آرای اعضای شورای بین المللی ایزو برای اولین بار در تاریخ این سازمان به عنوان ریاست کمیته سیاستگذاری کشورهای در حال توسعه انتخاب و از ابتدای سال جاری میلادی به این سمت منصوب شدند.

وی در مورد روز فناوری فضایی گفت: با عرض تبریک روز فناوری فضایی به تمام کنشگران و متخصصین حوزه فضایی، خوشبختانه امروز پروژه های فضایی از مرحله تحقیقاتی وارد مرحله کاربردی و عملیاتی شده و علاوه بر ماهواره پارس ۱، به عنوان یک ماهواره پیشرفته سنجش از دور، ماهواره های ناهید ۱ و ۲، ظفر ۲، طلوع و بلوک انتقال مداری سامان هم مراحل نهایی خود را سپری می کنند.

سخنگوی دولت بیان داشت: دسترسی آسان به داده های ماهواره ای برای توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات متنوع در راستای مدیریت بهینه کشور و افزایش بهره وری سایر حوزه ها با اولویت بالا مورد توجه دولت است.

وی افزود: دیروز هم با تلاش های متخصصان ما ماهواره بر "ذوالجناح" با یک تحول فناورانه در استفاده از سوخت جامد و موتوری قدرتمند به فضا پرتاب شد.

ربیعی در مورد سفر وزیر امور خارجه به قفقاز و دستاوردهای آن تصریح کرد: هفته گذشته وزیر خارجه کشورمان آقای ظریف در جهت عملیاتی ساختن منطقه گرایی شش کشوری که به "ابتکار همکاری های منطقه ای شش جانبه" معروف شده به باکو، ایروان، تفلیس، مسکو و استانبول رفت.

وی بیان داشت: در حقیقت سرمایه مذاکرات فرآیند سه جانبه، که ایران، ترکیه و روسیه در کمک به ایجاد صلح و ثبات در سوریه آن را کسب کردند زمینه مساعدی برای تعمیم این تجربه در یک حوزه متفاوت را فراهم آورد.

ربیعی گفت: در یک چشم انداز و تحول مثبت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه، به اضافه ۳ کشور قفقازی می توانیم سطح در هم تنیدگی اقتصادی و فرهنگی، و خطوط ترانزیتی و ریلی در این جغرافیای بزرگ از خلیج فارس تا خزر، از ارس تا دریای سیاه و مدیترانه را به چنان سطحی ارتقا دهیم که نه تنها وقوع هر مناقشه ای غیرممکن شود بلکه کل این منطقه وسیع به شاهراه تمدنی و نقطه اتصال شرق و غرب تبدیل شود.

عصر همسایه هراسی در عصر در هم تنیدگی امنیت به سر آمده است

وی اضافه کرد: در این سفر در ملاقاتهایی که صورت گرفت همه سران کشورهای منطقه بر حضور ایران و ایفای نقش موثر در این منطقه تاکید کردند.این یک تجربه مبارک است که می بینیم همسایگان ما در قفقاز جنوبی، از بازی با حاصل جمع صفر عبور کرده و آماده ورود به عصر بازی برد – برد می شوند. این تجربه می تواند در گستره همسایگانی ما در آنسوی خلیج فارس هم منطبق با شرایط ویژه خود به شکلی دیگر تکرار شود.

ربیعی گفت: پیام ما که بخصوص از زبان رییس جمهور و وزیر خارجه کشورمان بارها در این سالها تکرار شد، این است که عصر همسایه هراسی در عصر در هم تنیدگی امنیت به سر آمده است.

وی در مورد مصوبات مهم دولت اظهار داشت: در هفته گذشته دولت در راستای تقویت جوامع محلی و واگذاری اداره امور توسط مردم و نیز با توجه به ضرورت تحقق اصل تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به نهاد‌های محلی و ایجاد نهادهای اجرایی در روستا «لایحه تأسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور» را به تصویب رساند.

ربیعی گفت: با تصویب هیات وزیران، تا مبلغ ۹۳۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای برای بازسازی تأسیسات زیربنایی خسارت دیده ناشی از وقوع سیل و زلزله در سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال جاری در استان های سیل زده اختصاص داد.

وی اضافه کرد: در مصوبه ای دیگر با گسترش دولت الکترونیک که از برنامه های محوری دولت بوده است با هدف حذف مراجعه حضوری متقاضیان دریافت مجوز ساخت و ساز به مراجع متعدد، آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارایه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در کشور و تسهیل فرایندهای مربوط را به تصویب رساند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به موجب این مصوبه، وزارت کشور موظف ‌است با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و شهرداری تهران، بازبینی تمامی فرایندهای مربوط به پروانه ساختمانی را با استفاده از ظرفیت موجود در قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی اجرایی نماید.

صدور پروانه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا انجام می‌گیرد

وی افزود: دولت همچنین وزارت کشور را موظف کرد با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حداکثر ظرف ۶ ماه نسبت به راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز اقدام نماید. صدور پروانه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا که توسط این سامانه اختصاص داده خواهد شد، انجام می گیرد.

ربیعی گفت: دولت، شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی را نیز موظف کرد کلیه فرایندهای دریافت وجوه و عوارض قانونی خود را به گونه ای اصلاح کنند که تمامی پرداخت ها به صورت خودکار و الکترونیک انجام شود و سازمان تامین اجتماعی هم موظف است حداکثر ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نسبت به راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی بر خط حق بیمه کارگران ساختمانی مندرج در «قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی» اقدام نماید.

سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه روز یکشنبه دولت مبلغ سه هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای به منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از طریق ایجاد و اصلاح شبکه فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی شهرهای اهواز، بندر امام و چمران اختصاص یافت.

وی بیان داشت: دولت همچنین با اختصاص بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری واقع در بافت غیررسمی شهر بندر امام خمینی استان خوزستان موافقت کرد.

سخنگوی دولت گفت: در مصوبه ای دیگر هیات وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی با اختصاص تسهیلات لازم جهت اجرایی نمودن پروژه های احداث نیروگاه بخاری سیریک هرمزگان با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات موافقت کرد.

وی با تبریک آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند را در حالی برگزار می کنیم که در آستانه یک قرن جدید، یعنی قرن ۱۴۰۰ قرار گرفته ایم.منشور ۱۲ بهمن در ترکیب جمهوریت و اسلامیت، منشور یک عصر سپری شده نیست، منشور آینده است، منشور عصر ۱۴۰۰ است.

ربیعی اظهار داشت: با گفتمان امام خمینی مفهوم هویت ملی از اسارات قرون تاریک تاریخ استبدادی بیرون آمد و جوانی تازه ای آغاز شد. امام گفتند ملت یعنی «ملت بالفعل»، یعنی نسل حاضر و عزم و اراده نسل حاضر برای به دست گرفتن سرنوشت خویش به شیوه مردم سالارانه.در ۱۲ بهمن بود که تعریف کهنه گرایانه و باستان گرایانه ملت تبدیل به تعریف ملموس و این عصری و این زمانی و این جایی ملت شد.

وی ادامه داد: از مشروطه و حتی قرون قبل از مشروطه به این سو هیچ گاه فضایی فراهم نشده بود که ملت خودش، در تمامیت خودش، با همه رنگها، سبک های زیستی، زبان ها و تنوع فرهنگی خودش به صحنه تاریخ وارد شود و هستی و هویت خویش را به کمک اراده معطوف به تعیین دمکراتیک و مردم سالارانه سرنوشت به سپهر جامعه و تاریخ آورد و خودش سخن خودیش را بگوید.

ربیعی گفت: یعنی ملت همان چیزی شد که خودش می گفت، نه آن موجود انتزاعی که دیکتاتوری به نحو آمرانه سعی در بازنمایی شاهانه آن داشت. منشور ۱۲ بهمن لحظه انطباق هویت ملت با اراده ملت برای تعیین دمکراتیک سرنوشت بود. آغاز چهل و دومین دهه فجر بر همه ایرانیان مبارک باد.

ما باید ارزش پول ملی خود را بالا ببریم

سخنگوی دولت در پاسخ به رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: بعد از مدتها بحث و حرف و حدیث کلیات بودجه رد شد. دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شالکه بودجه به هم بخورد دنبال کند.

وی ادامه داد:نمایندگان محترم پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیر کارشناسی در لایحه بودجه را دریافتند تشکر می کنیم.تغییرات زیاد شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی نیز به بودجه نبخشیده بودند. ما باید ارزش پول ملی خود را بالا ببریم. درآمد‌های واهی در وصول در بودجه موجب مشکلاتی می‌شد. در این روزها سیاسی‌ترین عبارات در مورد اقتصاد و بودجه را شنیدیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در عمل تغییر نرخ ارز که عملا صورت خواهد پذیرفت ارز از ۱۱۵۰۰ به ۱۷۵۰۰ افزایش داد. این امر موجب افزایش تورم، نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی می شود. البته آنچه ما در این روزها می شنویم سیاسی ترین عبارات و بدون ارتباط کلمات در مورد اقتصاد و بودجه در چهل سال اخیر بوده است. از کوبیدن بودجه به دیوار تا اتهام فروپاشی و دهها عبارت عجیب دیگر.

ربیعی در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: موضع ما در این‌باره همیشه روشن بوده، آمریکا تنها طرفی است که به حضور خود در برجام خاتمه داده و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ را هم نقض کرده و ما هم تا یکسال پس از خروج آمریکا تعهدات خود را انجام دادیم.

وی ادامه داد: دولت آمریکا نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را معکوس کند. در صورت بازگشت آمریکا به برجام ما سریعا به تعهدات خود باز می‌گردیم. در ارزیابی نهایی ما به رفتار افراد نگاه می‌کنیم. رایزنی با همه اعضای برجام را ادامه می‌دهیم.

ربیعی در مورد موضع فرانسه برای اضافه کردن عربستان به برجام گفت: اظهارات مکرون غیر مسئولانه بود قرار نیست هیچ مذاکره جدید در برجام صورت گیرد و به تبع آن اضافه شدن طرف‌های جدید هم منتفی است. تنها یک سناریو در برجام وجود دارد که آن بازگشت آمریکا به برجام و انجام تعهدات همه طرفین است.

سفر هیات طالبان در هماهنگی با دولت افغانستان بوده

وی درباره حضور طالبان در ایران گفت: سفر هیات طالبان در هماهنگی با دولت افغانستان بوده و به منظور تقویت صلح و ثبات صورت گرفته است. صلح در افغانستان باید بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد.

ربیعی خاطر نشان کرد: به موجب برخورداری از مرزهای طولانی و پیوندهای تاریخی، مسائل افغانستان بطور مستقیم بر امنیت ما مانند سایر همسایگان افغانستان موثر است. به همین دلیل نمی‌توانیم نسبت به ناامنی و بی ثباتی در افغانستان بی اعتنا باشیم اما این به معنای وجود یک رابطه ویژه بین ما و گروه طالبان نیست و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در هماهنگی کامل با دولت کابل با همه گروه های سیاسی و قومی که در شرایط کنونی افغانستان و آینده سیاسی آن نقش دارند، رایزنی کرده و آنها را به مشارکت در گفت‌وگوهای ملی برای رسیدن به صلح پایدار تشویق کند.

وی اظهار داشت: هدف از این دیدار رسیدن به اطمینان نسبت به حمایت همه گروه های سیاسی از جمله طالبان از دولت مرکزی و تقویت روند صلح و تحکیم ثبات در افغانستان است. ما می خواهیم اطمینان پیدا کنیم که طالبان در مسیر صلح و پرهیز از خشونت، مصمم است.

ربیعی افزود: دیدار با هیات طالبان بیش از هر چیز نشانگر این اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالش های امنیتی در افغانستان راه حل نظامی ندارد. در عین حال سیاست اصولی ما کمافی سابق تابع این قاعده بنیادی است که صلح در افغانستان باید بدون دخالت قدرت های فرامنطقه ای و در چارچوب خواست و اراده مردم افغانستان از همه اقوام و گروه ها انجام بگیرد.

سخنگوی دولت در مورد مشکل ایجاد شده برای هواپیمای ترکیش ایرلاین گفت: وزیر از همان ابتدا موضع گرفت و ماجرای عدم فرود هواپیمای ترکیش ایر هیچ شباهتی به هواپیمای اوکراینی ندارد. بنا به گزارش کارشناسان ما صدای آژیر هیچ ربطی به پروازهای شبانه نداشته است.

ادامه دارد ...

پربیننده ترین خبرها