اولین تماس تلفنی وزیر خارجه روسیه و همتای جدید آمریکایی با محور عادی‌سازی روابط دوجانبه

اولین تماس تلفنی وزیر خارجه روسیه و همتای جدید آمریکایی با محور عادی‌سازی روابط دوجانبه
جمعه 17 بهمن 1399 - 11:57

بنابر اعلام وزارت خارجه روسیه، روز پنجشنبه وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای جدید آمریکایی خود درباره مسائل مختلف میان دو کشور و همچنین مسائل بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختند.

العالم - اروپا

وزارت خارجه روسیه از اولین تماس تلفنی میان وزیر خارجه این کشور و وزیر خارجه آمریکا در دولت بایدن خبر داد و اعلام کرد در این تماس که روز پنجشنبه برقرار شد، دو طرف درباره عادی‌سازی روابط مسکو و واشنگتن و همچنین موضوعات دیگر شامل از جمله مقابله با همه‌گیری کرونا گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، لاوروف در این تماس انتصاب بلینکن را تبریک گفت و برای مذاکرات سازنده درباره طیف گسترده‌ای از مسائل اعلام آمادگی کرد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: در تکمیل تماس تلفنی روسای جمهوری (دو کشور) پوتین و بایدن، آن‌ها (لاوروف و بلینکن) از تمدید پیمان استارت نو تا سال ۲۰۲۶ که اوضاع عمومی در حوزه امنیت بین المللی و ثبات استراتژیک را بهبود می‌دهد، استقبال کردند. آن‌ها با توجه به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بر و چشم‌اندازهای پیمان آسمان‌های باز، به موضوع اطمینان از قابل پیش‌بینی بودن در حوزه کنترل تسلیحات پرداختند.

این وزارتخانه افزود: به علاوه، لاوروف پیشنهادات قبلی مسکو را درباره تصویب بیانیه‌های مشترک روسیه و آمریکا در خصوص غیرمجاز بودن جنگ هسته‌ای و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر به وزیر خارجه آمریکا یادآوری کرد.

بلینکن همچنین در ادامه مداخله‌جویی واشنگتن در امور روسیه، به موضوع ناوالنی هم اشاره کرد و لاوروف در این خصوص به او لزوم احترام به قانون و نظام قضایی فدراسیون روسیه را یادآوری کرد.

بنابر این بیانیه، لاوروف در این گفت‌وگو موارد مربوط به آزار و اذیت افراد که در آمریکا به نتیجه انتخابات اعتراض کردند را مطرح کرد و خواستار اطمینان از شفافیت رویه‌های قضایی مربوطه شد.

طبق این گزارش، لاوروف در ادامه تایید کرد که روسیه برای کار مشترک با هدف عادی سازی روابط دوجانبه به صورت کلی بر مبنای اعتماد متقابل و تعادل منافع آمادگی دارد.

بنابر بیانیه مسکو، دو طرف بار دیگر آمادگی برای رسیدگی به مشکلات انباشته شده در ارتباط با عملکرد نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه و آمریکا در خاک هر کشور را تایید کردند و آنتونی بلینکن برای برنامه‌ریزی مذاکرات کارشناسی در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین تصریح کرد دو دیپلمات ارشد توافق کردند روابط کاری منظم داشته باشند.

به گزارش تاس، دو طرف همچنین در خصوص همکاری در زمینه مقابله با کرونا و تولید و و بهبود واکسن به رایزنی پرداختند.

وزارت خارجه روسیه افزود موضوعات بین‌المللی از جمله سوریه، لیبی و اوکراین از دیگر مسائل مطرح شده بین وزرای خارجه روسیه و آمریکا بود.

پیش‌تر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ساختمان وزارت خارجه این کشور در تشریح محورهای سیاست خارجی خود، درباره روسیه مدعی شد دوران «تسامح آمریکا در برابر سیاست‌های تجاوزکارانه روسیه» اعم از دخالت در انتخابات آمریکا، حملات سایبری و مسموم کردن شهروندانش به پایان رسیده است.

بایدن گفت آمریکا برای افزایش دادن هزینه‌ها علیه روسیه و دفاع از منافع حیاتی خود تردید نخواهد کرد. وی همچنین از مسکو خواست بدون قید و شرط و فوری، مخالف غربگرای دولت «ولادیمیر پوتین» را آزاد کند.

این تماس تلفنی همچنین در شرایطی برقرار شد که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه روز پنجشنبه، ارائه طرحی در کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو را محکوم کرد.

پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: «واکنش‌های تحریمی متداوم قانون‌گذاران آمریکایی را شاهد هستیم. از دید ما چنین رویکردهایی در قبال روابط دوجانبه که از طریق فشار تحریمی پیش می‌روند، غیر قابل قبول است».

چهارشنبه شب، گروهی فراحزبی از سناتورهای آمریکایی از جمله «مارکو روبیو» و «میت رامنی»، پیش‌نویس طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو به‌خاطر صدور حکم حبس برای الکسی ناوالنی را در کنگره ارائه کردند.

پسکوف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با رد ادعاهای اخیر آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی درباره سرکوب اعتراضات ضد دولتی در روسیه گفت: «در اینجا سرکوبی رخ نداده است، فقط اقداماتی از سوی پلیس علیه ناقضان قانون و مشارکت‌کنندگان در تجمعات غیر قانونی انجام شده است».

فارس

پربیننده ترین خبرها