حکم دادگاه جرایم بین المللی از دید رژیم صهیونیستی و فلسطین

حکم دادگاه جرایم بین المللی از دید رژیم صهیونیستی و فلسطین
يکشنبه 19 بهمن 1399 - 08:49

بدون تردید حکم دادگاه لاهه در خصوص صلاحیت رسیدگی به مسأله فلسطین، دستاورد مهمی است که فلسطینی ها می توانند بر مبنای آن رژیم صهیونیستی را پس از 7 دهه اشغالگری، به پای میز محاکمه بکشانند.

العالم - تحلیل روز

با وجود خوشبینی فلسطینی ها، برخی از آن می ترسند که این حکم هم سرنوشت دیگر حکم دادگاه لاهه درباره دیوار نژادپرستی را پیدا کند؛ این حکم با اینکه به نفع فلسطینی ها صادر شده بود اما آنطور که باید و شاید برای اجرا پیگیری نشد و در نهایت در میان بروکراسی این سازمان بین المللی از بین رفت.

منافع فلسطینی ها ایجاب می کند که بعد حقوقی این حکم را حفظ کنند زیرا این بعد به آنها فرصت می دهد نظامیان و سیاست مداران رژیم صهیونیستی را پای میز محاکمه بکشانند در حالی که تکیه بر بعد سیاسی این قضیه، بلافاصله این فرصت طلایی را از دست آنها خارج می کند.

در واقع موازنه های سیاست بین الملل به نفع فلسطین نیست بلکه به دلیل برخورداری رژیم صهیونیستی از حمایت آمریکا، به نفع این رژیم است؛ آمریکا نگران تأثیر این حکم بر جنایت های خود در عراق و افغانستان است.

با نگاهی به واکنش های رژیم صهیونیستی به صدور این حکم از سوی لاهه درمی یابیم که این رژیم از همان لحظه نخست تلاش کرده است که به این حکم رنگ و لعاب سیاسی دهد؛ بنامین نتانیاهو دادگاه لاهه را به سامی ستیزی متهم کرده و مدعی شده است که این حکم، مانع مبارزه نظام های دموکراتیک با تروریسم می شود؛ وزارت خارجه این رژیم هم دادگاه یادشده را متهم به سیاسی کردن حقوق بین المللی کرده و آن را ابراز دست دشمنان (رژیم صهیونیستی) توصیف کرده است.

اما به رغم همه این اظهارات و ادعاها، روزنامه یدیعوت احرونوت نوشت: "این حکم مقدمه محاکمه اسرائیل به عنوان جنایتکار جنگی است؛ درست است که اسرائیل به شدت به آمریکا وابسته است اما این بدان معنا نیست که آمریکا بتواند در صورت احضار مقامات اسرائیلی، از آنها حمایت کند."

فلسطینی ها سه پرونده بسیار مهم را به دادگاه لاهه ارجااع داده اند و این پرونده ها هو اکنون روی میز دادستان ویژه جنایات بین الملل است. یکی از این پرونده ها مربوط به حمله به غزه در سال 2014 است. این پرونده مخصوصا حوادث منطقه الشجاعیه و کشتار هدفمند و سازمان یافته غیر نظامیان در این منطقه در زمان جنگ، به تنهایی می تواند فرماندهان نظامی این رژیم را به محاکمه بکشاند. پافشاری فلسطینی ها برای پیگیری این پرونده و پرونده شهرک سازی و اسرا، از راه های قانونی و آغاز تحقیقات درباره حوادث یاددشده می تواند پیروزی آنها را در این دادگاه به دنبال داشته باشد.

بدیهی است که فلسطینی ها باید خود را آماده مبارزه حقوقی کنند و بدانند که هر قدمی که دراین مسیر برمی دارند، رژیم صهیونیستی و آمریکا هم در مقابل، تمام تلاش خود را برای ناکام گذاشتن تلاش فلسطینی ها به کار خواهند گرفت. فلسطینی ها فقط از راه های قانونی می توانند رژیم صهیونیستی و آمریکا را به چالش بکشند اما اگر در مسیر سیاست بازی قرار بگیرند و بخواهند بعد سیاسی را بر بعد حقوقی ارجحیت دهند، این حکم هم سرنوشت حکم قبلی این دادگاه درباره دیوار حائل نژادپرستی را پیدا خواهد کرد که تمام تلاش های شورای گلدستون را در لابلای پرونده های شورای حقوق بشر بین الملل به باد داد.

خواست فلسطینی ها، عادلانه و برحق است و تلاش آنها هم برای احقاق حق، قابل توجه است. چیزی که اکنون آنها احتیاج دارند، فقط حرکت در مسیر قانون برای اجرای حکم جدید دادگاه لاهه و اعمال فشار برای آغاز تحقیقات بین المللی درباره جنایات این رژیم و ارائه شواهدی که به محکوم شدن این رژیم و سرانش بینجامد.

  • فارس الصرفندی - العالم

پربیننده ترین خبرها