تضمین ریل گذاری های هسته ای توسط رهبر معظم انقلاب

تضمین ریل گذاری های هسته ای توسط رهبر معظم انقلاب
يکشنبه 19 بهمن 1399 - 20:48

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران امروز با صراحت تاکید کرد در ایران هیچ کس گوشش بدهکار مهمل گویی های افراد بدون استحقاق چه در اروپا و چه در آمریکا نیست.

تحلیل:

* درحالی که به ویژه با روی کار آمدن بایدن برخی محافل، احتمال کوتاه آمدن ایران از مواضع هسته ای خود را دور از ذهن معرفی نمی کردند و در شرایطی که همچنان سخن هایی از جنس تاکید بر لزوم تجدید نظر در مواضع ایران و افزودن توافقات جدید موشکی و منطقه ای به توافق پیشین هسته ای از منابر سیاسی اروپایی و امریکایی به گوش می رسید و بالاخره در وضعیتی که برخی کشورها مثل فرانسه دامنه توقعات خود را در سطح مشارکت دادن کشورهایی چون سعودی در پرونده و مذاکرات هسته ای بالا برده بودند امروز رهبری ایران جمله این خیالات را مهمل گویی هایی معرفی کرد که هیچ خریداری در ایران ندارند. این یعنی انکه قانون اخیر "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها" با قوت و سرعت و البته ضمانتی صددرصدی اجرایی خواهد شد.

* دیروز بلومبرگ خبری را رسانه ای کرد مبنی بر اینکه بایدن در نظر دارد تخفیفاتی در تحریم های علیه ایران اعمال و اعلام کند. صرف نظر از هدف بلومبرگ در انتشار این خبر که احتمالا بی ارتباط با نبض سنجی دیدگاه جمهور اسلامی درخصوص مساله هسته ای خود نبوده است به نظر می رسد تکلیف این پیشنهاد امروز در سخنان رهبری ایران مشخص شد و البته راه بر پیشنهادات مشابه آن نیز برای همیشه بسته شد.رهبری انقلاب اسلامی با صراحت تاکید کرد: اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی خود برگردد باید آمریکا تحریم‌ها را در عمل و نه با زبان و یا روی کاغذ، کلاً لغو کند.

* نکته جالب توجه در موضع رهبری ایران اینکه جمهوری اسلامی اینبار فقط به اعلام لسانی و مکتوب در خصوص لغو تحریم ها بسنده نخواهد کردبلکه "راستی ازمایی" اعلان و اعمال سیاست های امریکا در لغو تحریم ها را نیز دردستور کارجدی قرارخواهد داد.

* زمان برای اروپا و امریکا به سرعت درحال سپری شدن است. غنی سازی اورانیوم با قوت و سرعت و البته وفق برجام پیگیری می شود و تا مرحله وداع ایران با پروتکل الحاقی فقط چند روز دیگر باقی مانده است. کلام امروز رهبری ایران با تاکید بر اینکه امریکا و اروپا حق شرط گذاری برای ایران را ندارند شفاف ترین موضعی است که می توان از یک سیاستمدار دریافت داشت و البته جدی ترین آن. بر این اساس انچه مسلم است اینکه نه تنها هیچ معاوضه و معامله ای میان درهای غلطان هسته ای، موشکی و منطقه ای در کار نخواهد بود بلکه اساسا و به هیچ وجه وعده هایی چون لغو کوتاه مدت تحریم ها، حذف بخشی از آنها و وعده های سرخرمنی از این دست پذیرفتنی نخواهد بود.

* امروز همچنین نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز اب پاکی را از منبری رسمی به نام سازمان ملل بر روی اسرائیل و کشورهایی که در منطقه دل به این رژیم بسته اند ریخت و به شکلی رسمی از تریبون این سازمان اعلام داشت هیچ تهدید یا حماقتی از سوی اسرائیل بی پاسخ نخواهد ماند.

* همه اینها درحالی است که چندروز پیش نماینده سازمان ملل در امور عراق در ایران بود و امروز نماینده این سازمان در امور یمن در ایران حاضر شد. در همین حال امروز رییس مجلس شورای اسلامی ایران به با پیامی مهم راهی روسیه شد و فردا عراق میزبان رییس قوه قضاییه ایران خواهد بود اینها همگی یعنی انکه ایران در کانون دیپلماسی منطقه و البته فرا منطقه قرار دارد و البته مسائل مرتبط با ایران کم شمار نیستند. عباره اخرای این کلام ان استکه سیاست تهدید ایران با هدف کوتاه امدن جمهوری اسلامی ازمواضعش همانگونه که تا کنون جواب نداده است از این پس هم جواب نخواهد داد.

* حالا بازگشت تحریم های ناکام امریکا علیه ایران دو سال و سه ماهه شده است فقط کافیست به تعاملات ایران با دنیای خارج توجه شود و در عین حال و به عنوان یک نمونه کوچک میزان صادرات نفت ایران در این روزها ملحوظ نظر قرارگیرد تا معلوم شود ترامپ فقط و فقط در خلال نیمی ازدوران حکومتش در بیراهه ای تاریک دویده است و البته حاصل این تلاش ناقرجام ان بوده است که فقط کفش هایش را پاره کرده است . ایا اروپا وامریکا این تجربه را مد نظر قرارخواهند داد؟ باید منتظر ماند و دید.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها