بایدن، سیاست های متناقض با هدفی ثابت در سوریه

بایدن، سیاست های متناقض با هدفی ثابت در سوریه
سه شنبه 21 بهمن 1399 - 20:17

در حالی که فقط چند هفته محدود از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا می گذرد تعدد و تنوع مواضع اعلامی مقامات امریکایی در ظاهر، سلوک آینده آمریکا در سوریه را مبتلا به سرگردانی معرفی می کند این درحالی است که اندکی تامل نشان می دهد در ورای همه این اعلام مواضع متناقض یک هدف کلی و اساسی وجود دارد که عبارت است از تصمیم بایدن بر بقا و استمرار در سوریه و البته اصرار بر آن.

العالم _ آمریکا

واقعیت آن است که دولت جدید آمریکا به هیچ وجه نمی خواهد سوریه را به نفع ایران و روسیه ترک کند همچنین علاقه ای به سود رسانی به ترک ها در سوریه ندارد و بالاخره نگرانی شدیدی نسبت به موجودیت اسرائیل از ناحیه محور مقاومتی دارد که در سال های اخیر بر دور تا دور و بر سر رژیم صهیونیستی از هر طرف چمبره زده است.

در حالی که بایدن اعلام کرده است نگاهی به عقب نشینی از سوریه در کوتاه مدت ندارد و در شرایطی که دولت او می گوید به شدت موافق استمرار اجرای قانون تحریمی موسوم به سزار در سوریه است همزمان مقامات امریکایی اعلام می کنند دولت بایدن مسئولیت حفاظت از چاه های نفت سوریه را عهده دار نخواهد بود و البته در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی نگاه مثبتی ندارند!

این دیدگاه های به ظاهر متناقض زمانی هدف خود را نشان می دهند که به سخنان اخیر مکنزی توجه کنیم که اعلام کرد حداقل 10000 داعشی همچنان در سوریه مشغول به فعالیت هستند. تدقیقی در آن نگاه های متناقض و تجمیع آن با کلام مکنزی آن است که دولت بایدن می خواهد به افکار عمومی این چنین اعلام کند که هدفش از ماندن در سوریه نه منفعت طلبانه که از سر بشر دوستی و خیرخواهی است. بایدن نه تنها نگاهی به منافع انرژی در شمال شرق سوریه ندارد بلکه نگران تروریسم از یکسو و خطراتی است که مردم سوریه را تهدید می کند!

همه این ها در شرایطی است که هم انتخابات ریاست جمهوری سوریه نزدیک است، هم با انتخابات اسرائیل فاصله چندانی در پیش رو وجود ندارد و افزون بر همه این ها وضعیت پرونده هسته ای ایران در شرایط بسیار حساس و خاصی قراردارد. براین اساس میتوان از بایدن و کاخ سفید طی هفته ها و ماه های پیش رو انتظار اتخاذ و اعلام مواضع بظاهر متناقض بیشتری داشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها