تاملی بر اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره جولان اشغالی

تاملی بر اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره جولان اشغالی
چهارشنبه 22 بهمن 1399 - 14:37

دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش سرقت نفت سوریه را به صورت علنی اعلام می‌کرد اما وزارت دفاع آمریکا اخیرا طی بیانیه‌ای گفته است نیروهای این کشور دیگر مسؤولیتی در قبال حفاظت از نفت سوریه ندارند و تنها وظیفه آنها مبارزه با داعش است.

العالم- نظرکده

مسئولان و کارشناسان استراتژیک بر این باورند، این تصمیم آمریکا نشان دهنده رویکرد واقع‌بینانه آن است، و آمریکا دیگر نمی‌تواند در این منطقه به بهانه‌هایی که پیشتر ترامپ مطرح می‌کرد، بمانند با این مضمون، که سرقت نفت سوریه یک هدف استراتژیک نبود بلکه هدفی تاکتیکی بود. به عبارتی دیگر آمریکا باید از این بهانه عقب‌نشینی کند. با این حال آمریکا زمانی‌که می‌گوید با داعش و تروریسم در منطقه مبارزه خواهد کرد بهانه‌ای تبلیغاتی تراشیده است؛ چرا که آن نه با داعش و نه با تروریسم نمی‌جنگد بلکه در تلاش برای ترسیم دوباره نقشه منطقه است.

آنها تأکید کرده‌اند، آمریکا امروز در مقابل مقاومت سوری‌ها، جان‌فشانی‌های‌شان و نیز حمایت همپیمانان از سوریه، عقب‌نشینی کرده است و لذا تلاش خواهد کرد که نقشه منطقه‌ای را طوری ترسیم کند که حداقل منافعش را تضمین کند. لذا "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی گفت که جولان سوریه بخشی از اسرائیل نیست. به گفته ناظران، این اظهارات به مثابه عقب‌نشینی واقعی و نه تبلیغاتی است.

کارشناسان خاطرنشان کردند، اظهارنظر بلینکن درباره جولان سوریه نشان‌دهنده اختلافی عمیق میان دولت آمریکا و دولت "بنیامین نتانیاهو" است. به گفته این کارشناسان، برخی مسائل و موضوعات است که دولت آمریکا باید درباره آنها رویکردی واقع‌بینانه اتخاد کند مانند پرونده سوریه، پرونده یمن و نیز پرونده هسته‌ای ایران.

در مقابل، تحلیلگران معتقدند که موضع دولت بایدن درخصوص نفت سوریه و مبارزه با داعش دلیلی واضح بر اختلاف در رویکرد آن با رویکرد دولت دونالد ترامپ است.

آنها خاطرنشان کردند، بدیهی است که دولت بایدن در تلاش است تا منافع آمریکا در خاورمیانه و ایجاد ثبات در آن را در اولویت برنامه‌هایش قرار دهد هر چند که این منطقه شاهد جنگ‌هایی با دامنه کوچک و تحرکات برای دستیابی به راه‌حل‌هایی است.

پربیننده ترین خبرها