انشقاق در حزب جمهوریخواه آمریکا/ ده‌ها مقام سابق، حزب سوم تشکیل می‌دهند

انشقاق در حزب جمهوریخواه آمریکا/ ده‌ها مقام سابق، حزب سوم تشکیل می‌دهند
پنج‌شنبه 23 بهمن 1399 - 09:40

ده‌ها مقام سابق حزب جمهوریخواه آمریکا که از عملکرد این حزب در برخورد با اقدامات ترامپ ناراضی هستند، در حال مذاکره برای تشکیل یک حزب راست میانه علیه رئیس جمهور پیشین ایالات متحده هستند.

العالم - آمریکا

به گزارش رویترز، 4 منبع آگاه و نزدیک به مذاکرات فاش کردند که ده‌ها مقام سابق حزب جمهوریخواه که معتقدند این حزب در مقابله و برخورد با اقدامات دونالد ترامپ که موجب تضعیف دموکراسی آمریکا شده، ناکام بوده است، در حال گفت‌وگو برای تشکیل یک حزب راست میانه علیه ترامپ هستند.

بر اساس این گزارش، مذاکرات اولیه برای تشکیل این حزب شامل مقام‌های سابق منتخب حزب جمهوریخواه از جمله رونالد ریگان، جورج بوش پدر و جورج بوش پسر و استراتژیست‌ها و سفرای سابق جمهوریخواه بوده است.

منابع آگاه افزودند: بیش از 120 مقام سابق حزب جمهوریخواه در یک گفت‌وگوی تلفنی شرکت کردند تا درباره چارچوب‌های اصلی تشکیل این حزب بحث و تبادل نظر داشته باشند.

مذاکرات مقام‌های سابق حزب جمهوریخواه نشانگر تشدید اختلافات بین اعضای این حزب بر سر ادعاهای نادرست ترامپ در خصوص وقوع تقلب در انتخابات جنجالی 2020 و حمله مرگبار 6 ژانویه طرفداران افراطی‌اش به ساختمان کنگره است. گرچه بسیاری از جمهوریخواهان هنوز به شدت نسبت به رئیس جمهور پیشین آمریکا وفادار هستند ولی گروهی دیگر به دنبال ایجاد یک مسیر جدید برای حزب جمهوریخواه هستند.

این در حالی است که دومین محاکمه استیضاح ترامپ در مجلس سنا از روز سه شنبه رسما آغاز شده است. به نظر می رسد اکثر سناتورهای جمهوریخواه از محکومیت ترامپ حمایت نخواهند کرد.

اتهام اصلی ترامپ برای استیضاح دوم، تحریک طرفداران افراطی‌اش برای حمله مرگبار به ساختمان کنگره در روز 6 ژانویه است. در این حمله حداقل 5 نفر از جمله یک مامور پلیس کشته شدند.

محکومیت ترامپ در مجلس سنا نیاز به دو سوم آرا دارد.

در حالی که کنگره آمریکا برای شمارش آرا کالج الکترال و تایید نهایی نتایج انتخابات جنجالی 3 نوامبر تشکیل جلسه داده بود، ترامپ از هوادارانش خواست تا تظاهرات مسالمت آمیزی را برگزار کنند ولی این اعتراضات در نهایت منجر به حمله آنها به ساختمان کنگره شد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها