سیاست ترکی سازی شمال سوریه .. معلمین سوری در معرض اخراج

سیاست ترکی سازی شمال سوریه .. معلمین سوری در معرض اخراج
پنج‌شنبه 23 بهمن 1399 - 22:09

ترکیه پس از اعلام تصمیم خود در زمینه افتتاح دانشکده پزشکی و آکادمی علوم بهداشتی دانشگاه استانبول در شمال حلب در سوریه، تهدید کرده که قرارداد هزاران معلم سوری شرکت کننده در برنامه آموزش داوطلبانه را در صورت عدم فراگیری سطح بالای زبان ترکیه ای تمدید نمی کند.  

العالمدرگوشی

این برنامه در سال 2014 با همکاری یونیسف و وزارت آموزش و پرورش ملی ترکیه آغاز شده بود اما اکنون ترکیه برای معلمین سوری شرکت کننده در این طرح دو شرط قرار داده است.

اول آنکه همه آنان باید مدرک لیسانس داشته باشند در حالی که برخی از این معلمین فقط دارای دیپلم هستند و دوم آنکه باید زبان ترکی را به خوبی بیاموزند چرا که بر اساس بخشنامه دولت ترکیه، از این پس آموزش کودکان سوری با سطح آ 2 زبان ترکی انجام خواهد شد.

هدف از این سیاست، ترکی سازی شمال سوریه و جدا کردن کودکان سوری از عربی به عنوان زبان مادری شان است.

ترکیه فقط به این اقدام بسنده نکرده و اسامی تمام خیابانها و ادارات در مناطق تحت سیطره ارتش آزاد یا ارتش ملی را به ترکیه ای تغییر داده، هر نوع معامله با لیره سوریه را ممنوع و معامله با لیره ترکیه را اجباری اعلام کرده است و امروز سیاست ترکی سازی مدارس و دانشگاهها را در حومه حلب آغاز کرده است که نقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد و دور کردن نسلی از کودکان سوری از هویتشان است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها