«پایان جنگ یمن»؛ کارت باج‌خواهی دولت بایدن از عربستان

«پایان جنگ یمن»؛ کارت باج‌خواهی دولت بایدن از عربستان
جمعه 24 بهمن 1399 - 07:29

دولت جدید آمریکا با سر دادن شعار توقف جنگ یمن که در دستور کار سیاست خارجی واشنگتن قرار دارد، به دنبال باج خواهی از ریاض است.

العالم-یمن

یمن اخیرا به دستآوردهای مهم نظامی از تسلط بر اردوگاه نظامی «کَوفَل» که یکی از مهمترین و بزرگترین پایگاه سعودی در مأرب به شمار می‌رود، گرفته تا بمباران فرودگاه سعودی «ابها» دست یافته است.

این دستآوردهای نظامی برای یمنی‌ها درست زمانی به دست می آید که جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در اظهارات ادعایی خود بر پایان جنگ یمن و در عین حال بر دفاع از اراضی عربستان در برابر حملات صنعاء تأکید دارد.

همزمان صنعاء با تأکید بر این نکته که «فریب حرف دولت بایدن را نخواهد خورد»، کنترل اردوگاه نظامی «کَوفَل» (متعلق به ائتلاف سعودی) واقع در منطقه صراوح را در دست گرفت و فرودگاه نظامی «ابها» در منطقه عسیر واقع در جنوب عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داده است.

تسلط یمن بر مهمترین پایگاه سعودی در مأرب و بمباران «ابها»

نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله پس از چهار روز درگیری شدید با شبه نظامیان ائتلاف سعودی موفق شدند بر این اردوگاه نظامی که یکی از بزرگترین ادوگاه ائتلاف متجاوز در مأرب محسوب می‌شود، مسلط شوند.

یک منبع نظامی یمن گفت که نیروهای یمنی به پیشروی چشمگیری در جنوب و غرب مأرب رسیده‌اند.

اردوگاه نظامی «کَوفَل» یکی از بزرگترین اردوگاه‌های نظامی ائتلاف سعودی در استان مأرب واقع در شمال شرقی استان صنعاء است.

کارشناسان معتقدند که نیروهای مبارز یمن با تسلط بر این اردوگاه نظامی در حقیقت در آستانه تسلط بر کل شهر مأرب قرار گرفته است، لذا این دستآورد نظامی بسیار حائر اهمیت است.

همزمان، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن به تازگی اعلام کرده که نیروهای یمنی فرودگاه نظامی «ابها» در منطقه عسیر واقع در جنوب عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار دادند.

وی تأکید کرد که آشیانه فرودگاه «ابها» هدف حمله چهار فروند پهپاد ارتش یمن صورت گرفته و بخش از فرودگاه دچار حریق شده است.

از سوی دیگر، برخی منابع خبری یمن گزارش دادند که اوایل هفته جاری چند انفجار ناشی از حملات موشکی و پهپادی در غرب شهر مأرب به وقوع پیوست.

تشدید حملات هوایی ائتلاف سعودی به مأرب

به دنبال تسلط نیروهای یمنی بر پایگاه استراتژیک «کوفل» در صراواح، ائتلاتف سعودی حملات و تجاوزات خود به این منطقه را که در غرب شهر مأب واقع است، افزایش داد.

جنگنده‌های متجاوز ائتلاف سعودی روز پنجشنبه 25 حمله هوایی به شهر صرواح در استان مأرب (شمال شرقی یمن) انجام دادند.

در تحولی دیگر، «عبدالقادر مرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرا در یمن از آزادی چهار نیروی ارتش و عضو کمیته‌های مردمی در یک عملیات تبادل اسرا در جبهه مأرب خبر داد.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه عربستان و آمریکا درباره یمن

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در تماس تلفنی با بر تعهد واشنگتن به تقویت سیستم دفاعی عربستان سعودی و یافتن یک راه‌حل سیاسی برای مناقشه یمن تاکید کرد.

دو طرف همچنین بر لزوم همکاری‌های دوجانبه برای قویت سیستم پدافندی عربستان تأکید کردند.

در این تماس تلفنی همچنین بر لزوم تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ یمن از جمله همکاری‌های دو نماینده آمریکا و سازمان ملل در امور یمن و تعامل آنها با مسئولان منطقه‌ای و نهادهای بین‌المللی تأکید شده است.

در همین حل، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن و بن فرحان در این گفت‌وگوی تلفنی رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل سیاسی بحران یمن از طریق مذاکره را مشخص کردند.

آنتونی بلینکن همچنین عربستان را «یک شریک امنیتی مهم» برای آمریکا خواند و گفت: «ما در حالی‌که حوثی‌ها (انصارالله) به عربستان سعودی حمله می‌کنند، کنار نخواهیم نشست».

پارلمان اروپا خواستار عقب نشینی ائتلاف سعودی از یمن شد

روز پنجشنبه همچنین پارلمان اروپا با برگزاری نشستی و تصویب طرحی، خواستار عقب نشینی فوری همه «نیروهای خارجی» از یمن شد.

در این طرح آمده است: حل بحران یمن نه از راه نظامی بلکه فقط از طریق گفتگو یمنی-یمنی امکانپذیر است.

پارلمان اروپا در این نشست همچنین راه اندازی جنگ یمن از سوی ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان را که از سال 2015 تاکنون ادامه دارد و به بزرگترین فاجعه بشری در جهان تبدیل شده است، محکوم کرد.

در طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا از شورای امنیت خواسته شده تا با اتخاذ تدابیری پرونده یمن به دادگاه جنایی بین اللمللی ارجاع داده شود و از طرف دیگر عاملان و مسببان آن در لیست تحریم شورای امنیت قرار بگیرند.

دیدار گریفیتس و نماینده ویژه بایدن در امور یمن

تیموتی لندرکینگ نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن روز چهارشنبه در ریاض پایتخت عربستان سعودی برای مناقشه پایان جنگ یمن با مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن دیدار و درباره پایان جنگ یمن گفتگو کرده است.

سفارت آمریکا در یمن در بیانیه‌ای کوتاه که در صفحه توئیتر آن منتشر شده است، آمده که دو طرف در این دیدار راهکارهای مربوط به اجرای آتش بس و تضمین دستیابی مردم یمن به کمک های بشردوستانه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

محمد علی الحوثی: امارات مردم یمن را به قتل می‌رساند و همزمان به دنبال کاوشگر امید در کره مریخ است!

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت که امارات به عنوان یکی از کشورهای اصلی عضو ائتلافی که دست به محاصره و قتل مردم یمن می زند و از طرف دیگر به دنبال کاوشگر «امید» در کره مریخ است.

«محمد علی الحوثی» افزود: امارات یکی از کشورهای ائتلاف متجاوز است که یمن را محاصره کرده و مردم یمن را می‌کشد و دنبال [کاوشگر] امید در مریخ می‌گردد. توطئه‌هایتان علیه جمهوری یمن و سایر کشورها را رها کنید.

او در ادامه نوشته است: این کار بزرگترین دستاوری خواهد بود که روی کره زمین محقق خواهید کرد؛ حتی بزرگتر از نتایجی خواهد بود که کاوشگر «امید» از کره مریخ به دست خواهد آورد.

روز سه شنبه منابع اماراتی اعلام کردند که کاوشگر «امید» این کشور به مدار مریخ رسیده است. این کاوشگر حدود هفت ماه پیش از یک مرکز فضایی ژاپنی به فضا پرتاب شد.

پیام‎های ارتش یمن به عربستان

صنعاء روز چهارشنبه این پیام را به دولت آمریکا و عربستان رسانده که هیچ راه‌حلی در یمن بدون توقف جنگ یمن و لغو محاصره امکانپذیر نیست، و در صورت فشار بیشتر معادلات غیر قابل محاسبه خواهد بود.

همزمان با ورود «تیمومی لندرکینگ» نماینده جدید ایالات متحده در امور یمن به

ریاض در آغاز تور منطقه ای خود برای ارائه دیدگاه جدید آمریکایی‌ها به سعودی‌ها در مورد یمن، انفجارهای شدیدی پایگاه‌های مشترک نظامی دو طرف در جنوب عربستان را لرزاند.

همزمان سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که این انفجارها فقط یک پیام بود، این در حالی است که عربستان در این انفجارها به متحمل شدن خسارات های زیادی از جمله سوزاندن هواپیما اعتراف کرده است.

برای دولت جدید آمریکا، یمن فقط یک کارت باج خواهی دولت بایدن از ریاض است که در دستور کار سیاست خارجی واشنگتن قرار گرفته است.

از طرف دیگر، صنعاء با تسلط بر یکی از بزرگترین پایگاه نظامی عربستان در مأرب و هدف قرار دادن فرودگاه سعودی «ابها» در جنوب این کشور همزمان با ادعای بایدن درباره پایان جنگ یمن، می خواهد این پیام را منتقل کند که سعودی ها با وجود برخورداری از سیستم های دفاعی و موشکی آمریکا قادر به بازدارندگی و جلوگیری از حملات ارتش یمن نیست.

پیام دیگر صنعاء به عربستان و آمریکا این است که صنعاء از لحاظ نظامی نه تنها در موضع ضعف قرار ندارد، بلکه در حال توسعه توان دفاعی است به طوری که سیستم های پدافندی آمریکا که قرار است به عربستان فروخته شود، قادر به رهگیری پهپادهای یمنی نیستند.

صنعاء با انجام این حملات همچنین قصد داشت این پیام را به عربستان و همپیمانان آن منتقل کند که طبق وعده مسئولان انصارالله، با ادامه تجاوزات ائتلاف متجاوز، حملات یمنی‌ها هم ادامه خواهد داشت و یمن در صورت هرگونه حمله قادر است اهداف و تاسیسات مهم دشمن را هدف قرار دهد.

پربیننده ترین خبرها