الکاظمی: بغداد نقش مهمی در کاهش تنش در منطقه دارد

الکاظمی: بغداد نقش مهمی در کاهش تنش در منطقه دارد
شنبه 25 بهمن 1399 - 16:06

نخست‌وزیر عراق تأکید کرد، این کشور برای کاهش تنش در منطقه تلاش زیادی کرده است.

العالم - عراق

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در سخنرانی خود در روز شهید عراق و سالروز شهادت آیت الله سیدمحمدباقر حکیم تأکید کرد، روز شهید روزی مهم در تاریخ ملت‌هاست و در عراق که پیکر مطهر سالار شهیدان را در خود جای داده اهمیت آن بیشتر است.

او در این سخنرانی که در دفتر جریان حکمت ملی عراق در بغداد برگزار شد، گفت، خون شهید تاریخ سیدمحمدباقر حکیم و سیدمحمدباقر صدر و سیدمحمد صدر و دیگر مجاهدانی که با دیکتاتوری و داعش و تروریسم جنگیدند صفحه‌های مهمی از تاریخ عراق است. دردناک است که تاریخ ما بیشتر با شهادت همراه است، اما این شهادت و این درد مایه افتخار ماست و خون شهید در ساخت نظام اجتماعی در گذر نسل‌ها سهیم بوده است.

الکاظمی افزود، این خون پاک است که آینده را می‌سازد. مسؤولیت امروز ما تبدیل ارزش‌های شهادت به عمل و دستاوردهای عملی برای ساخت میهن و دور شدن از بازی کردن با خون شهداست.

وی تأکید کرد، باید با شجاعت در برابر سستی و فروپاشی و از دست رفتن زمام امور بایستیم. در چنین روزی در سال گذشته مردم عراق در برابر چالش بقا و نبود اعتماد به حکومت و ناامیدی و سرخوردگی بودند. دولت امروز با همه توان برای بازیابی اعتماد شهروندان تلاش می‌کند.

او با اشاره به تحلیل‌های گوناگون از حوادث سال گذشته عراق و اینکه کسانی آن را توطئه خواندند، گفت: واقعیت این است که مردم عراق به ناامیدی از امکان پایبندی حکومت به تعهداتش رسیدند. از روز اول رسیدن به قدرت برای بازیابی اعتماد مردم به ساختار و نهادهای حکومت تلاش کردم و گرفتن فرصت از تنش آفرینان را بخش مهمی از مأموریت خود دانستم.

وی گفت: حکومت باید حامی همه باشد و در قبال نیروهای سیاسی و فعالیت‌های مردمی برای ساخت مرحله تازه نقش پدرانه داشته باشد. نزاع‌های سیاسی در هفت ماه گذشته هم نتیجه طبیعی بحران اعتماد است. امروز برخی در برابر دولت نوپا برای تحقق وعده‌ها می‌ایستند تا به ناامیدی و سرخوردگی دامن بزنند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که به سوداگری‌های انتخاباتی بی‌اعتنا است و در برابر بسیاری دروغ پردازی‌ها علیه دولت سکوت اختیار کرده تا آرامش در کشور حفظ شود و کشور به ساحل امن برسد.

وی ادامه داد که دولتش علی‌رغم همه کارشکنی‌ها دستاوردهای مهمی در مسیر کاهش بحران اقتصادی که بحرانی جهانی است و اجرای اصلاحات اقتصادی و برخورد با تروریسم و تقویت دستگاه‌های امنیتی و مبارزه با فساد علی‌رغم اتهامات باطل و نیز در عرصه روابط خارجی و جلوگیری از تبدیل عراق به حیاط خلوت نزاع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و جلوگیری از شدت گرفتن تنش در منطقه داشته است.

الکاظمی گفت: عراق تلاش‌ زیادی برای کاهش تنش در منطقه داشته و میزبان نشست‌های بسیاری به این منظور بوده است و افزود که عراق جایگاه خود را در نقش سازنده صلح بازیافت.

پربیننده ترین خبرها