واکنش «هادی العامری» به حمله احتمالی ترکیه به «سنجار» عراق

واکنش «هادی العامری» به حمله احتمالی ترکیه به «سنجار» عراق
شنبه 25 بهمن 1399 - 22:22

رئیس ائتلاف الفتح عراق از احتمال قریب الوقوع حمله نظامی ترکیه به شمال عراق خبر داد و گفت که الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی آماده دفاع از خاک این کشور هستند.

العالم - عراق

رئیس ائتلاف الفتح عراق در پارلمان این کشور گفت که ترکیه قصد عملیات نظامی در شمال عراق دارد.

شبکه عراقی العهد به نقل از هادی العامری شنبه‌شب گزارش داد که براساس اطلاعات موثق، ارتش ترکیه درصدد است به کوهستان سنجار حمله کند.

او با انتقاد از اقدامات و حملات ترکیه در شمال عراق گفت: «ترکیه باید از اقدامات خصمانه خود دست بردارد؛ اقداماتی که نه تنها در خدمت روابط دوجانبه با عراق نبوده، بلکه تأثیر عمیقی بر این روابط خواهد گذاشت».

هادی العامری افزود: «ما از ترکیه انتظار داشتیم از اراضی عراق عقب‌نشینی کامل کند نه اینکه اشغالگریش را بیشتر کند».

رئیس ائتلاف الفتح عراق از دولت این کشور به نخست وزیر مصطفی الکاظمی خواست همه اقدامات لازم برای ممانعت از حملات به خاک عراق را اتخاذ کند.

رئیس سپاه بدر عراق همچنین گفت: «نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی قادر به دفاع از عراق و حفاظت از خاک مقدس کشورشان هستند».

منطقه سنجار در غرب استان نینوی به مرکزیت شهر موصل، قرار دارد و طی سال‌های گذشته در سایه نبود نیروهای عراقی در این منطقه، پ.ک.ک از این منطقه به عنوان محلی برای فعالیت‌های خود استفاده کرده است.

مقامات ترکیه بارها درباره تبدیل شدن این منطقه به قندیل دوم (نام کوهستانی در نزدیکی مرزهای ایران، عراق و ترکیه و محل استقرار عناصر پ.ک.ک) هشدار داده است. آخرین این هشدارها از زبان «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بود که گفت شاید نیروهای ترکیه یکی از شب‌ها به ناگهان در سنجار عملیاتی انجام دهد.

نگرانی‌های ترکیه به همراه نگرانی‌های حکومت منطقه کردستان عراق و دولت فدرال این کشور در مورد فعالیت‌های پ.ک.ک در سنجار باعث شد که پاییز امسال، اربیل و بغداد بر سر اخراج گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک از این منطقه و استقرار نیروهای فدرال و پیشمرگه در آنجا به توافق برسند.

طی سفر کاظمی به ترکیه و بعد از آن سفر «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه به بغداد مقامات دو کشور بر ضرورت مقابله با تهدید‌های امنیتی از خاک یکدیگر تأکید کردند. اخیر پ.ک.ک به مواضع حکومت کردستان عراق حمله کرده و دست به خرابکاری زده است که منجر به درگیری بین نیروهای پیشمگره و پ.ک.ک شد.

طی هفته گذشته نیروهای اطلاعات ترکیه (میت) یکی از سرکرده های پ.ک.ک را در منطقه سنجار عراق بازداشت و به داخل ترکیه منتقل کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها