انقلاب بحرین در دهمین سالگرد خود ... ایستادگی تا پیروزی

انقلاب بحرین در دهمین سالگرد خود ... ایستادگی تا پیروزی
يکشنبه 26 بهمن 1399 - 09:05

انقلاب مردمی بحرین - که امروز یک شنبه 14 فوریه وارد دهمین سال آغاز خود می شود – ویژگی های خاصی دارد که آن را از سایر انقلاب های عربی متمایز می کند.

العالم - کشکول

یکی از این ویژگی ها، مظلومیت است؛ این انقلاب از سوی کسانی که انتظار می رفت حامی آن باشند، به بدترین اتهامات، متهم شده است. ویژگی دیگر این انقلاب، مسالمت آمیز بودن و متمدنانه بودن است. زیرا به رغم همه تلاش های رژیم مستبد آل خلیفه برای کشاندن آن به خشونت همچنان، مسیر مسالمت آمیز را طی می کند. این رژیم همه روزنه های آزادی بیان و اندیشه را به روی این انقلاب بست اما نتوانست آن را به خشونت بکشاند.

دیگر ویژگی منحصر به فرد این انقلاب، - البته از زاویه ای دیگر – استفاده حکومت از ارتش های همسایه برای سرکوب تظاهرات و تجمع های مسالمت آمیز مردم است. رژیم آل خلیفه ارتش های عربستان و امارات را به بحرین کشانده و دست آنها را برای ارتکاب فجیع ترین جنایات در حق مردم باز گذاشت.

سعید الشهابی، دبیر کل "جنبش آزادگان بحرین"، اقدام عجیب آل خلیفه در استفاده از ارتش های بیگانه برای سرکوب مردم را ناشی از ضعف این رژیم و ترس ان از تغییر و اصلاح دانسته است. وی گفت که این رژیم به خاطر حمایت دیگران هنوز پا برجاست؛ این رژیم اشغالگران عربستانی و اماراتی و بعد از نیروهای انگلیسی را به منطقه کشاند و پایگاه های نظامی در اختیار آنها قرار داد و برای سرکوب مردم، مزدوران پاکستانی، یمنی اردنی را به کار گرفت.

از ویژگی های فضای امروز بحرین، خشونت شدید رژیم حاکم با تظاهرات مردمی و فعالان صلح طلب است. این رفتار خشم حتی کشورهای غربی – که از این رژیم حمایت کرده اند – را هم برانگیخته است. انستیتو حقوق بشر و دموکراسی بحرین (بیرد) از دریافت گزارش هایی درباره بازداشت 18 بزرگسال و 11 کودک در عملیات های مختلف در آستانه دهمین سالگرد آغاز انقلاب بحرین خبر داده است. یکی از این کودکان زیر 11 سال سن دارد. این افراد به منظور جلوگیری از برگزاری مراسم دهمین سالگرد انقلاب دستگیر شده اند.

دو کودک 13 ساله به نام های حسن ایوب و محمد راشد بین بازداشت شده هستند؛ این دو کودک به اتهام شرکت در اعتراضات، در معرض 20 سال زندان قرار گرفته اند. نکته جالب توجه این است که این دو کودک قرار است امروز یک شنبه یعنی همزمان با دهمین سالگرد انقلاب بحرین محاکمه شوند؛ رژیم آل خلیفه با این حرکت نشان می دهد که همچنان به سرکوب مردم ادامه می دهد و هیچ احترامی برای ارزشهای انسانی از جمله حمایت از کودکان قائل نیست.

برخورد رژیم آل خلیفه با شیخ علی سلمان، دبیر کل جمعیت الوفاق ملی اسلامی بحرین، پرده از ماهیت واقعی این رژیم و خط مشی آن در برخورد با منتقدان برمی دارد. شیخ سلمان به خاطر یک سخنرانی در سال 2014 – که در آن از حاکمان انتقاد کرده بود – بازداشت شد. مدت محکومیت او در سال 2016 تمدید شد و سپس در سال 2018 به اتهام جاسوسی برای قطر به حبس ابد محکوم شد. این در حالی است که این رژیم، خود، از متحدان سرسخت رژیم صهیونیستی در منطقه است که به تازگی – با اینکه هیچگاه با رژیم صهیونیستی جنگی نداشته است - اقدام به عادی سازی روابط با این رژیم کرده و توافقهای امنیت و نظامی با این رژیم بسته است؛ اما یک شخصیت وطن دوست و شناخته شده مثل شیخ علی سلمان را به اتهام جاسوسی برای قطر، زندانی می کند.

نیروهای معارض بحرین، مردم را به مشارکت در مراسم دهمین سالگرد انقلاب 14 فوریه 2011 با شعار "ایستادگی تا پیروزی" فراخوانده است تا با این حرکت نشان دهد دهد که ملت بحرین هرگز تسلیم نمی شوند و تا رسیدن به عدالت اجتماعی و آزادی و کرامت انسانی به مبارزات خود ادامه می دهند و حمایت های خارجی به خصوص حمایت صهیونیست ها از رژیم حاکم، هیچ سودی به حال این رژیم نخواهد داشت؛ رژیمی که از روشهای رژیم صهیونیستی در اعدام و شکنجه و تبعید و کوچ اجباری و استفاده از بیگانه ها، برای تغییر بافت جمعیتی بحرین الگو برداری کرده است.

پربیننده ترین خبرها