اطلاعات خطرناک و موثق از اقدام آمریکا در انتقال داعش به عراق

اطلاعات خطرناک و موثق از اقدام آمریکا در انتقال داعش به عراق
دوشنبه 27 بهمن 1399 - 11:21

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از وجود اطلاعات خطرناک و موثق از اقدام آمریکا در انتقال تروریست‌های داعش به مناطق مختلف عراق خبر داد و گفت که فرماندهان ارشد امنیتی کشور این امر را تایید می‌کنند.

العالم - عراق

«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از وجود ادله و مدارک در خصوص اقدام آمریکا در انتقال عناصر داعش به عراق خبر داد.

وی در گفت‌‌وگو با شبکه العهد تصریح کرد: ویدئوهای متعددی در دست است که نشان می‌دهد چگونه هواپیماهای آمریکایی، داعشی‌ها را وارد خاک عراق می‌کنند.نیروهای آمریکایی، این تروریست‌ها را به مناطق مختلف در عراق انتقال می‌دهند. زمانی که این ویدئوها به دست ما رسید، آنها را در کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان بررسی کردیم و از فرماندهان امنیتی با مدرک، خواستیم تا با این مسأله برخورد کنند.

الزیادی افزود: یکی از فرماندهان ارشد امنیتی اعتراف و صحت این امر را تایید کرد و گفت که برای ما ثابت شده که این هواپیماها تروریست‌های داعش را به مناطق مختلف در عراق انتقال می‌دهند.

به گفته این نماینده عراقی، فرمانده ارشد امنیتی مذکور در پاسخ به این سوال که چرا کاری در این خصوص از سوی نیروی امنیتی کشور انجام نمی‌شود، گفت: ما تنها می‌بینیم و همه چیز را ثبت می‌کنیم. هیچ قدرت و اراده‌ای در این زمینه نداریم.

بدر الزیادی گفت که اسامی فرماندهان امنیتی که به اقدام آمریکا در انتقال تروریست‌های داعش به مناطق مختلف عراق از زمان عملیات آزادسازی کشور از دست داعش و نخست‌وزیری «حیدر العبادی» تاکنون صحه گذاشته‌اند، را فاش نخواهد کرد.

وی در مقابل اصرار مجری برنامه برای دادن اطلاعات بیشتر تنها گفت: برخی از این فرماندهان زمانی وزیر بودند.

مجری برنامه در ادامه گفت: «اما آقای العبادی در همان زمان این امر را تکذیب کرد!». الزیادی در پاسخ گفت: فرماندهان ارشد امنیتی کشور در نشست کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان این امر را تایید کردند و گفتند که از این امر اطمینان دارند اما هیچ اراده و قدرتی برای توقف این مسأله ندارند. بر همین اساس و نیز پس از حادثه فرودگاه بغداد [و ترور فرماندهان مقاومت] تصمیم اخراج آمریکایی‌ها از عراق در پارلمان اتخاذ شد.

دولت اهمیتی برای حاکمیت عراق قائل نیست

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع عملیات‌های ترکیه در خاک عراق به بهانه مقابله با پ.ک.ک پرداخت و گفت: نیروهای ترکیه ۷۰ کیلومتر از اراضی عراق را اشغال کرده‌اند. اما تصمیمات دولت‌های متوالی در عراق صرفا حزبی بوده و هیچ اهمیتی برای حاکمیت عراق قائل نشده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در ادامه از احتمال دخالت طرف‌های بین‌المللی در صورت مقابله با نیروهای ترکیه خبر داد و گفت که بستن گذرگاه‌ها فشار بزرگی علیه آنکارا خواهد بود.

ارتش ترکیه چندین سال است که در مناطق شمالی عراق به بهانه مقابله با تهدید عناصر پ.ک.ک عملیات نظامی انجام می‌دهد. دولت عراق و تمامی گروه‌های سیاسی و مردمی این کشور، این اقدام ترکیه را نقض تمامیت ارضی خود می‌دانند. اما رسما بغداد اقدامی جز محکومیت لفظی و فراخواندن سفیر آنکارا در بغداد، انجام نمی‌دهد.

به اعتقاد کارشناسان، بخشی از این انفعال بغداد مربوط به توافقات امنیتی عراق و ترکیه است که بر اساس آن آنکارا مجاز به عملیات علیه پ.ک.ک در خاک عراق است. ضمن اینکه دغدغه مشترک آنکارا، بغداد و نیز اربیل در خصوص تحرکات حزب کارگران کردستان، نوعی توافق و همسویی میان آنها ایجاد کرده است.

اما آنچه که اعتراض و انتقاد نمایندگان عراقی را برانگیخته این است که بغداد در مقابل توسعه‌طلبی ترکیه در خاک عراق، ایجاد پایگاه نظامی و استقرار نیروهای نظامی ترکیه که فراتر از مفاد توافق امنیتی است سکوت کرده است. این سکوت نیز به ضعف دولت مرکزی و محدودیت‌های آن نظیر وابستگی اقتصادی و تجاری به ترکیه و نیز اختلاف در پرونده آبی باز می‌گردد.

فارس

پربیننده ترین خبرها