واکنش رسمی قیس سعید به تغییرات در دولت تونس

واکنش رسمی قیس سعید به تغییرات در دولت تونس
سه شنبه 28 بهمن 1399 - 12:53

رئیس جمهور تونس خود را ملزوم به تعیین تاریخ مشخصی برای انجام مراسم تحلیف وزیران جدید دولت این کشور ندانست و اعلام کرد: در تغییرات انجام شده در هیئت وزیران، نقض قانون صورت گرفته‌ است.

العالم - تونس

نخست وزیر تونس برای چابک سازی کابینه‌اش 11 وزیر آن را تغییر داد و آنان توانستند در 7 بهمن از پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرند اما رئیس جمهور تونس با بیان اینکه شهباتی درباره فساد برخی وزیران جدید وجود دارد، اجازه نداد تا آنان مراسم تحلیف را در حضورش انجام دهند. این مسئله سبب شد تا تونس در بحران سیاسی فرو برود و فعالیت دولت با مشکلات جدی روبرو شود، سرانجام هشام المشیشی نخست وزیر تونس تصمیم گرفت 5 تن از وزیران جدید را از سمت‌های خود برکنار کند تا سرآغازی باشد برپایان بحران به وجود آمده در این کشور.

رئیس جمهور تونس در اولین واکنش رسمی خود به تغییرات انجام شده در دولت هشام المشیشی اعلام کرد: در تغییرات انجام شده در هیئت وزیران، نقض قانون صورت گرفته‌ است.

قیس سعید با ارسال نامه‌ای به نخست وزیر تونس نوشت: بر اساس قانون، رئیس جمهور ملزم به تعیین تاریخی برای انجام مراسم تحلیف وزیران جدید دولت نیست.

به نوشته روزنامه الرای الیوم ، رئیس جمهور تونس که استاد بازنشسته قانون اساسی است، در نامه خود به المشیشی نوشته‌ است: از جمله موارد نقض قانون در تعدیل دولت، برگزار نشدن نشست کابینه پیش از انجام تغییرات در هیئت وزیران و عدم حضور زنان در فهرست پیشنهادی است، در صورتی که قانون اساسی بر ایجاد فرصت‌های برابر بین زن و مرد تاکید و تصریح کرده‌ است.

به گفته قیس سعید، گرفتن رای اعتماد وزیران جدید از پارلمان براساس یک ماده صریح در قانون اساسی نبوده‌ است.

تنش و اختلاف بین رئیس جمهور تونس و برخی از احزاب سیاسی پارلمان که از دولت تکنوکرات المشیشی حمایت می‌کنند، از شهریور ماه گذشته افزایش یافت که در میان این احزاب نام حزب النهضه و حزب قلب تونس به چشم می‌خورد. این دو حزب بیشترین کرسی پارلمان را در اختیار دارند.

پربیننده ترین خبرها