شعله های آتش زیرخاکستر شهر مینیاپولیس، در آستانه محاکمه قاتل جورج فلوید

شعله های آتش زیرخاکستر شهر مینیاپولیس، در آستانه محاکمه قاتل جورج فلوید
پنج‌شنبه 30 بهمن 1399 - 09:45

شهر مینیاپولیس آمریکا آتش زیرخاکستری است که پس از سرکوب اعتراضات نژاد پرستی، حالا در آستانه محاکمه پلیسی که هشت ماه پیش "جورج فلوید" سیاه پوست آمریکایی را به قتل رساند، آماده زبانه کشیدن است.

العالم ـ آمریکا

نشریه هیل با انتشار گزارشی خاطرنشان کرده، با گذشت ماه‌ها از کشته شدن فلوید، شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا در آستانه محاکمه "درک شووین" پلیسی که به قتل فلوید متهم است، مملو از نیروهای انتظامی شده است.

با افزایش احتمالات در مورد تشدید تجمعات و اعتراضات در جریان این محاکمه که ۱۸ اسفند صورت می‌گیرد، "تیم والز" فرماندار مینه سوتا، گارد ملی این ایالت را برای تامین امنیت عمومی به حالت آماده باش در آورد.

جیکوب فری شهردار مینیاپولیس نیز در کنفرانس خبری گفت که پیش از آغاز محاکمه، ۲ هزار محافظ ملی و یکهزار و یکصد پلیس اجرای قانون دیگر نیز از ۱۲ حوزه قضایی فعال شدند.

اعتراضات گسترده نژادپرستی در آمریکا به دنبال قتل جورج فلوید

روز دوشنبه 5 خرداد 1399 یک افسر پلیس شهر مینیاپولیس روی گردن جرج فلوید مرد سیاهپوست ۴۶ ساله زانو زد و باوجود اعتراض های مردمی که شاهد بودند و فیلم می گرفتند، حدود ۷ دقیقه گردن قربانی سیاه پوستش را فشار داد و او را کشت. تصاویر ویدیویی منتشر شده نشان ‌داد که چهار افسر پلیس در بازداشت جورج فلوید مشارکت داشتند و یکی از این افسران زنوای خود را روی گردن او گذاشته بود.

این چهار افسر از اداره پلیس اخراج شدند و دِرِک چائووین، افسر پلیسی که زانوی خود را روی گردن فلوید گذاشته بود، روز جمعه 9 خر داد ماه 1399 رسما به «قتل درجه سه» متهم و مدت کوتاهی پس از بازداشت با قرار وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

قتل جوان سیاه پوست و سپس آزاد شدن پلیس قاتل، خشم مردم آمریکا را بیش از پیش شعله ور کرد، اعتراضات به قتل جورج فلوید از همان روز این حادثه آغاز شد و به تدریح در شماری از شهرهای آمریکا ادامه یافت و برخی از این تجمع‌ها به خشونت کشیده شد.

علاوه بر اعتراضات در مینیاپولیس، شماری از شهرهای آمریکا در اعتراض به تبعیض نژادی تظاهرات کردند. واشینگتن، پایتخت آمریکا، نیویورک، لس آنجلس٬ دیترویت، آتلانتا، دالاس، سن خوزه و مینیاپولیس از جمله شهرهایی بودند که شاهد تظاهرات اعتراضی بودند.

در شهر مینیاپولیس از ساعت هشت عصر مقررات منع آمد و شد اعلام شد. اما هزاران نفر با حضور در خیابان‌های این شهر این مقررات را نادیده گرفتند.

مرکز پلیس مینیاپولیس در آتش سوخت

صدها نفر از معترضان به تبعیض نژادی در شهر مینیاپولیس، با ورود به مرکز پلیس این شهر، آن را به آتش کشیدند.

آتشمعترضان پاسگاه اصلی پلیس در شهر مینیاپولیس را آتش زدند و گزارش‌های متعددی از خسارت به سایر اماکن شهر و همچنین غارت برخی از فروشگاه‌ها منتشر شد.

شبکه سی ان ان گزارش داد که ساختمان بانک والز فارگو در شهر مینیاپولیس درعرض چند روز از وقوع این قتل به آتش کشیده شد. معترضان تلاش کردند تا پنجمین پاسگاه پلیس در مینیاپولیس را به آتش بکشند. اما پلیس با شلیک گاز اشک آور تظاهرکنندگان را متفرق کرد.

آسوشيتدپرس نیز گزارش داد که تظاهرکنندگان در شهر آتلانتا شیشه های ساختمان شبکه تلویزیونی «سی ان ان» را شکستند و یک خودروی پلیس را نیز به آتش کشیدند. همچنین تظاهرکنندگان به سوی پلیس بطری آب پرتاب کردند. پلیس هم برای مقابله با معترضان از اسپری و گاز اشک آور استفاده کرد.

تجمع مقابل کاخ سفید نیز به خشونت کشیده شد. تصاویر ویدیویی از درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان در نیویورک هم منتشر شد. در مرکز شهر لس آنجلس معترضان تلاش کردند تا بزرگراه را مسدود کنند. در شهر دالاس در ایالت تگزاس، اعتراضات به درگیری با پلیس منجر شد.

به دنبال قتل جورج فلوید سیاه پوست به دست پلیس سفید پوست آمریکا که وی در انظار عمومی و با خونسردی به این قتل مبادرت کرد، اعتراضات ضد نژادپرستی به مدت سه ماه سراسر آمریکا را فراگرفت. این اعتراضات سپس به دنبال دخالت مأموران فدرال به دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده شدت بیشتری به خود گرفت.

حالا پس از هشت ماه از این واقعه و در آستانه محاکمه درک شووین، پلیس سفید پوستی که جورج فلوید را به قتل رسانده، آتش زیرخاکستر خشم و اعتراضات ضد نژادپرستی در شهر مینیاپولیس که پس از سرکوب اعتراضات به خاموشی گراییده بود، آماده زبانه کشیدن است.

پربیننده ترین خبرها