نشست آستانه و تحولات تاکتیکی در نشست سوچی

نشست آستانه و تحولات تاکتیکی در نشست سوچی
پنج‌شنبه 30 بهمن 1399 - 13:53

وضعیت روزهای آینده سوریه و سرنوشت راه حل سیاسی برای جنگ تحمیل شده بر این کشور ظرف 36 ساعت در شهر سوچی روسیه روشن می شود. در این نشست که با حضور کشورهای ضامن توافق های آستانه یعنی ایران، ترکیه و روسیه برگزار می شود، با تأکید بر وحدت و تمامیت ارضی سوریه، مقدمات تثبیت آتش بس و برچیدن موانع پیش رو در مقابل حل سیاسی این بحران به خصوص راه حل های مربوط به کمیته قانون اساسی مورد بررسی قرار می گیرد.

العالم - کشکول

در بیانیه پایانی نشست سوچی بر پایبندی به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه تأکید و تصریح شد که تنها راه حل این بحران، راه حل سیاسی است. در این بیانیه همچنین بر ضرورت اعمال نفوذ حامیان طرف های درگیر برای ثبیت آتش بس و ادامه همکاری تا نابودی کامل گروه های تروریستی تأکید شده و تحرکات گروه های جدایی طلب برای براندازی حاکمیت سوریه و از بین بردن وحدت و تمامیت ارضی ان و غارت نفت محکوم شده و بر ضرورت بازگرداندن درآمدهای نفتی به دولت قانونی سوریه تأکید شده است.

در این نشست هم مثل نشست ها و جلسات سابق، نیت های ترکیه در مقابل مفاهیم سوریه متحد و حکومت قانونی آن به چالش کشیده شد و گفتگو با تمام طرف هایی که راه حل سیاسی را تنها راه پایان دادن به جنگ نظامی و اقتصادی با این کشور می دانند مورد تأکید قرار گرفت و طرح تجزیه سوریه به واحدهای کوچکتری متناسب با اهداف و مطامع گروه های مسلح، به کلی از بین رفت. دستاورد این نشست، حاصل صبر و بردباری ایران و روسیه در مقابل ترکیه است. انها بی‌وقفه تلاش کرده اند این نشست ها به نتیجه برسد.

در نشست اخیر آستانه شاهد تحرکات دیپلماتیک و سیاسی حرفه ای بودیم که ترک ها وادار به اذعان به حق سوریه و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور کرد و این به معنای اقرار آنها به غیر قانونی بودن حضور نظامیانشان در شمال سوریه است.

در پانزدهمین نشست آستانه، مناطق اشغال شده توسط گروه های تروریست هم مورد بررسی قرار گرفت. این گروه ها، عامل هرج و مرج در منطقه هستند و کشورهای ضامن سعی می کنند آنها را از بین برده و آشفتگی های موجود را کاهش دهند و فرآیند سیاسی را با قدرت بیشتری ادامه دهند. تا در نهایت حاکمیت دولت سوریه را بر مناطق اشغال شده بازگردانند. نکته مهم در این بخش از مذاکرات آستانه، این است که نابودی گروه های تروریستی، یک خواست منطقه ای است که هدفش رسیدن به ثبات منطقه است.

در بیانیه پایانی، بر نکات اصلی از جمله رد هر گونه تفکر جدایی طلبانه تأکید شده است همچنین تأکید شده است که فعالیت سیاسی باید با فعالیت نظامی و اقتصادی و امنیتی به طور همزمان دنبال شوند. این مؤلفه ها اساس موفقیت فعالیت های سیاسی است و تأکیدی است بر این حقیقت که مبارزه با تروریسم دیگر فقط مشکل سوریه نیست بلکه به منطقه و جهان مربوط می شود.

  • حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها